vliegerkruis echt of niet + mogelijke herkomst achterhalen

Plaats reactie
Englandspiel

vliegerkruis echt of niet + mogelijke herkomst achterhalen

Bericht door Englandspiel »

Bedankt voor het toevoegen. Ik ben net nieuw op dit forum naar aanleiding van een set die ik dit weekend aan mijn verzameling heb toegevoegd.
Over deze set heb ik de volgende vragen:
1. Is het vliegerkruis echt? Hij lijkt op de Gaunt versie. Meerdere mensen hebben er een blik op geworpen en vermoeden van wel. De set was dusdanig geprijsd, dat ik ook met een replica geen blauwtje loop.
2. Als hij inderdaad echt is, is dan de originele drager te achterhalen? Met het boek van Henny Meijer in combinatie met de decorati op onderscheidingen.nl kwam ik er (nog) niet achter. De combinatie doet denken aan iets van het 18 squadron.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Nb. de wat grijze zijkant in foto 3 is zo te zien dof uitgeslagen zilver, geen zilver coating die eraf is.
jan viotta

Re: vliegerkruis echt of niet + mogelijke herkomst achterhalen

Bericht door jan viotta »

mooi opgemaakte set! Maar het Vliegerkruis is een ( goede) replica.. Een Gaunt VK heeft ‘sterling’ achter ingeslagen, niet ‘silver’.

Lijkt op een vervangende set van een veteraan. Zoveel 2e toekenningen zijn er niet dus de ‘drager’ moet te achterhalen zijn. In combinatie met de gespen zou je kunnen zoeken in de richting van ML-KNIL/ 18 sqdn

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart
Herman V

Re: vliegerkruis echt of niet + mogelijke herkomst achterhalen

Bericht door Herman V »

Jan, goed punt. Silver duidt op een Spink aanmaak. Die zien er anders uit dan dit exemplaar. Helaas een naslag. Jammer.

Ik heb toevallig de huidige bezitter gesproken en de set in mijn handen gehad. Ik schatte deze toen in als origineel. Nu ik in de boeken kijk en eea controleer lijkt het me een kopie Spink.

Ik heb geprobeerd de set te identificeren. Ik blijf op 3 mogelijkheden hangen, alle 3 van 321 squadron MLD.

Ltz2 kmr Wilhelm Paul Hamers
Ovl2 Adriaan Hofelt
Ovl2 Rord Fulk Herman Schmidt

Misschien heb jij nog ideeën Jan?

Grt
Herman
Plaats reactie

Terug naar “Vliegerkruis”