Generaal b.d. Ad van Baal (voormalig IGK)

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Plaats reactie
Roel
Moderator
Contacteer:

Bericht door Roel »

Afbeelding

Foto genomen bij de herdenking bij het Leudalmonument in 2006
Biografie - wikipedia
Ad van Baal groeit op in Steenbergen. Hij begint zijn loopbaan als cadet bij het wapen der Artillerie op de Koninklijke Militaire Academie te Breda. In zijn loopbaan zijn er diverse plaatsingen bij het wapen van de artillerie. In latere jaren van zijn carrière was hij belast met belangrijke operationele functies bij de Koninklijke Landmacht: Commandant van de 43 afdeling Veldartillerie (1988+1990) en Commandant van de 43 Gemechaniseerde brigade (1992+1994), allebei in Havelte. Van februari tot september 1994 was hij als brigadegeneraal chef-staf van het Bosnië en Herzegovina-commando in Sarajevo.

Na zijn terugkeer uit het voormalig Joegoslavië werd hij onder gelijktijdige bevordering tot generaal-majoor benoemd tot plaatsvervangend bevelhebber der landstrijdkrachten. Eind juni 1996 werd hij luitenant-generaal en plaatsvervangend Chef-Defensiestaf. Op 6 april 2001 werd hij Bevelhebber der Landstrijdkrachten (BLS). In december 2003 werd hij benoemd tot Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht. Met ingang van 15 januari 2007 (op zijn 60ste verjaardag) is hij met functioneel leeftijdsonslag.
Afbeelding

Onderscheidingen
Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden (t.g.v. bij zijn afscheid als IGK)
Herrinneringsmedaille VN-Vredesoperaties (HVN2).
Officierskruis.
Huwelijksmedaille 2002.
Landmachtmedaille.
Vierdaagsekruis.
Vaardigheidsmedaille van de Nederlandse Sport Federatie.
Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren.
Kruis van de Tweedaagse Militaire Prestatietocht.
United Nations Protection Force Medaille.
Commandeur in de Orde van Verdienste van Frankrijk.
Erekruis van de Duits Krijgsmacht in goud
Onbekende onderscheiding

Let op de dubbele Orde van Verdiensten van Frankrijk. De set is niet aangepast na het ontvangen van de Commandeursrang.

Kent iemand de laatste onderscheiding?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA
Jack

Bericht door Jack »

Bij bovenstaande lijstje dient wel opgemerkt te worden dat hij eigenlijk
deze decoratie niet had mogen dragen;
Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren
aangezien het een onofficiële onderscheiding is.
maar wellicht dat hij zich "gedwongen" voelde om als inspecteur-generaal niet te mogen onderdoen voor sommige van de onderofficieren die vaak een hele tris aan herdenkingsmedailles voor uitzendingen e.d. dragen.
Roel
Moderator
Contacteer:

Bericht door Roel »

Ik heb van Baal niet meer gezien na het ontvangen van zijn Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden maar misschien heeft hij zijn set daarna opnieuw laten opmaken met de ON er bij en eventueel de Franse Onderscheiding er uit aangezien hij daar nu de commandeursrang van bezit. Iemand enig idee?
Lid van SRO en OMSA
Jack

Bericht door Jack »

Als we naar zijn foto kijken, zien we dat hij de commandeursrang al draagt en nog steeds zijn officiers rang ook nog erbij draagt, beiden rangen uit de ordre d'merité national.
Roel
Moderator
Contacteer:

Bericht door Roel »

Ik bedoel dat die fout mogelijk er uit is gehaald toen hij zijn ON er in liet plaatsen? Als hij dat uberhaupt heeft gedaan...
Lid van SRO en OMSA
ErikMuller
Contacteer:

Bericht door ErikMuller »

Die laatste is het officierskruis van de internationale militaire sportvereniging (ben de naam ff kwijt), ook een onofficiële onderscheiding.
JRHimself

Bericht door JRHimself »

kan het misschien de Order of Lifesaving zijn

Afbeelding

edit: dit is fout zie antwoord hier onder
Laatst gewijzigd door JRHimself op 27 jun 2007, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
JRHimself

Bericht door JRHimself »

ik zat er bijna, de kruizen lijken een beetje opelkaar, de generaal is officier in de CISM Order of Merit , en dat is idd een militaire sport organisatie

EDIT:
Afbeelding
grotere foto heb ik helaas nog niet gevonden

het verschil met de de 2 onderscheidingen zit hem vooral op het medaillon in het midden van het kruis, de afbeeldingen zijn verschillend
JRHimself

Bericht door JRHimself »

Ik heb dan ook een vraag hierover, mogen dit soort onofficiele onderscheidingen op het uniform gedragen worden?

en dan doel ik op deze 2

CISM Order of Merit

Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren
Jack

Bericht door Jack »

het antwoord daarover is heel kort: Nee.
Maar als je hem naast een ervaren Sergeant majoor zou zetten, dan zou hij wellicht heel schraal afsteken met zijn 11 medailles, dan tel ik de franse, duitse en Oranje Nassau mee. Maar deze buitenlandse medailles zijn, volgens miji, eigenlijk meer vanwege zijn functie dan omwille van zijn eigen verdiensten. Een gewoon officier kan soms al met rond de 6 baton's uit dienst gaan. Terwijl zo'n onderofficier wellicht al een mooi klusje aan uitzendingen bijeen heeft gespaard.

Vandaar deze man als Inspecteur Generaal der Krijgsmacht wellicht niet al te karig wil afsteken bij z'n ondergeschikten en maar alles bij elkaar heeft gegooid.
Roel
Moderator
Contacteer:

Bericht door Roel »

Een gedeelte van dit topic is verplaatst naar: Niet officiële onderscheidingen in een medailleset
Lid van SRO en OMSA
Ajdbzd

Onderscheidingen generaal A van Baal

Bericht door Ajdbzd »

Geacht forum,

Het moge zo zijn dat bepaalde Generaals zoals Generaal A van Baal ( Artillerie generaal ) bepaalde onderscheidingen draagt.
Maar men door het aantal van deze onderscheidingen door het bos de bomen niet meer ziet.
Ik ken persoonlijk meerdere Generaals, en die dragen wat inderdaad juist is, doch ken ook meerdere Generaals, die b.d. zijn en ineens met van alles nu ze b.d.zijn dragen.
Als een ondergeschikte van deze Generaals wordt mij wel verteld wat ik op mijn uniform mag dragen, en de onofficiele dingen van mijn uniform af moesten. ( Deze heb ik door bepaalde verdiensten gekregen en heb daar voor niet op mijn reet gezeten )
Doch ik mag ze niet dragen ze zijn on officieel, ( maakt mij niet uit )
en ben toch een militair uit de koude oorlog, dus die heeft niets. ( wel dus )
Maar goed ik ken persoonlijk een Klu. Generaal die mij een keer aansprak, en mij complimenteerde met mijn onderscheidingen, zijn er maar drie maar toch.
Hij had respect voor mij dat ik die drie droeg, oa Oranje Nassau, en hij zelf zei tegen mij dat hij niets had,.
Ik zei tegen deze Generaal van Mijnheer u heeft toch uw trouwe dienst kruis als Officier, waarop hij zei ja en een TMPT kruis.
Waarop ik zei nou en, dat is toch ook mooi, waarop de Generaal weer zei, ach als ik al die mannen en vrouwen ziet lopen, welke uitgezonden zijn en wat zij / hij dragen, dan loop ik met TWEE ONDERSCHEIDINGEN IN HET NIET.
Dan maar geen enkele onderscheiding op mijn uniform, daar ik de Veteranen heel erg waardeer, en ik liever dan maar zonder loop.
Ik vind deze uitspraak van deze Generaal zeer correct, en hij is dan een van de weinige die niet te koop loopt met zijn medailles,c,q niet verworven onderschedeidingen.
Het leuke is wel dat als ik deze Generaal zie, en ik heb groot model ( 3 stuks ) onderscheidingen op mijn uniform, hij in de houding gaat staan en salueert voor mij.
Dat is een Generaal die mijn steun heeft en is en blijft wat hij is gewoon een militair met begrip voor zijn minderen.
Groet
Roland.
JMJansen

Re: Onderscheidingen generaal A van Baal

Bericht door JMJansen »

Ajdbzd schreef:Geacht forum,

Het moge zo zijn dat bepaalde Generaals zoals Generaal A van Baal ( Artillerie generaal ) bepaalde onderscheidingen draagt.
Maar men door het aantal van deze onderscheidingen door het bos de bomen niet meer ziet.
Ik ken persoonlijk meerdere Generaals, en die dragen wat inderdaad juist is, doch ken ook meerdere Generaals, die b.d. zijn en ineens met van alles nu ze b.d.zijn dragen.
Als een ondergeschikte van deze Generaals wordt mij wel verteld wat ik op mijn uniform mag dragen, en de onofficiele dingen van mijn uniform af moesten. ( Deze heb ik door bepaalde verdiensten gekregen en heb daar voor niet op mijn reet gezeten )
Doch ik mag ze niet dragen ze zijn on officieel, ( maakt mij niet uit )
en ben toch een militair uit de koude oorlog, dus die heeft niets. ( wel dus )
Maar goed ik ken persoonlijk een Klu. Generaal die mij een keer aansprak, en mij complimenteerde met mijn onderscheidingen, zijn er maar drie maar toch.
Hij had respect voor mij dat ik die drie droeg, oa Oranje Nassau, en hij zelf zei tegen mij dat hij niets had,.
Ik zei tegen deze Generaal van Mijnheer u heeft toch uw trouwe dienst kruis als Officier, waarop hij zei ja en een TMPT kruis.
Waarop ik zei nou en, dat is toch ook mooi, waarop de Generaal weer zei, ach als ik al die mannen en vrouwen ziet lopen, welke uitgezonden zijn en wat zij / hij dragen, dan loop ik met TWEE ONDERSCHEIDINGEN IN HET NIET.
Dan maar geen enkele onderscheiding op mijn uniform, daar ik de Veteranen heel erg waardeer, en ik liever dan maar zonder loop.
Ik vind deze uitspraak van deze Generaal zeer correct, en hij is dan een van de weinige die niet te koop loopt met zijn medailles,c,q niet verworven onderschedeidingen.
Het leuke is wel dat als ik deze Generaal zie, en ik heb groot model ( 3 stuks ) onderscheidingen op mijn uniform, hij in de houding gaat staan en salueert voor mij.
Dat is een Generaal die mijn steun heeft en is en blijft wat hij is gewoon een militair met begrip voor zijn minderen.
Groet
Roland.
Man, wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Dat opperofficieren lief moeten doen ?

Probeer bondige en ter zake doende teksten te schrijven, als ik zo vrij mag zijn. Hopelijk vat je het niet op als nare pesterij, maar jouw bijdrage heeft m.i. niets met dit hele forum te maken.

Thijs
ToeanStabelan

Bericht door ToeanStabelan »

Thijs,

Ik ben het volkomen met je eens plus dat ik zou beslist niet met de ON zonder zwaarden op m'n uniform gaan dragen!

Toean Stabelan
ErikMuller
Contacteer:

OK, nou vindt ik dat ook weer onzin... een ON is een ON. En die zwaarden zijn niet zaligmakend. Als een militair buiten defensie het meerendeel van zijn verdiensten heeft liggen krijgt hij de ON zonder zwaarden tegenwoordig. En dat doet niets af aan die verdiensten.

En het lang volhouden ('trouwe' dienst) bij Defensie is tegenwoordig ook al een verdienste an sich. Ken er heel wat die gillend wegrennen op dit moment!
Ajdbzd

ON

Bericht door Ajdbzd »

Een ON is een ON met of zonder zwaarden.
Of je nu militair bent of burger, de beoordeling of je deze ON krijgt is voor ieder gelijk.
En ik derhalve ook trots ben op de ON welke ik gekregen heb.
En Thijs, met mijn schrijven trachte ik duidelijk te maken dat je als Opperofficier ook niet zomaar alles wat je aan onderscheidingen krijgt op je uniform kan doen.
Daar ik de medaille van verdienste BvW, ook niet mag dragen op mijn uniform. ( en die medaille heb ik ook niet voor jan lul gehad )
En als een mindere die dingen niet mag dragen dan zeker ook een Opperofficier niet.
gr.Roland
Ajdbzd

ON

Bericht door Ajdbzd »

Kijk, dat bedoel ik nu dus.
Je krijgt een replay van Mijnheer Thijs, en na mijn antwoord, is deze Mijheer, sorry ik blijf netjes, is deze Mijheer Thijs ineens neit meer thuis.
Om mij naar believen c.q. een goed antwoord te geven, omtrent wat ik schreef.
Even dit Mijheer Thijs; Man, wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Ik denk, dat u Mijnheer Thijs denkt, dat ik nergens van af weet.
U moest is weten wat ik al in 1975 aan een verzameling had van onderscheidingen.
Doch dat zeg ik heel eerlijk, door het copieer gedrag wat volgde in de jaren '80.
Ben ik er gewoon mee gestopt en heb heel mijn onderscheidingen verzameling, ( NL, GB. FR, en België ) van de hand kunnen doen.
En ik had wel een verzameling welke orgineel was, maar zoals, gezegd, zie bovenstaande lekker mee gestopt.
Kan jou daar nog foto's van sturen, als je dat zou willen.
Ik hoop van jou te horen.
Groet
Roland.

P.s. Mijnheer Thijs ik bedoel mijn schrijven niet negatief, Maar ben voor U of jou nog steeds, geen MAN,.
Ik heb een naam, en als deze naam door, U / jou niet uitgesproken kan worden, blijf ik nog steeds een naam hebben.
En ik voor een mij onbekend persoon niet aangesproken wenst te worden als MAN, daar ik een naam heb.
Je zal best een prachtige mooie collectie hebben, en heel goed weten waar je mee bezig ben.
Maar even tussen ons gezegd ik heb nog steed een naam.
Alex

Bericht door Alex »

Even terugkomen op de discussie over het wel of niet mogen dragen van het Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren (KVNRO).

Volgens het Handboek Onderscheidingen van Defensie mag het niet:
http://onderscheidingen.mindef.nl/

Maar volgens het tenuenvoorschrift van de KL wel! Zie VS 2-1593, blz. 9-48 nr. 53:
http://members.home.nl/fasint/VS%202-15 ... n%20kl.pdf
En aangezien Lgen b.d. Van Baal van de Koninklijke Landmacht was, zou hij dit kruis dus wel terecht dragen.

Maar hij zit inmiddels bij de politie, dus ik ben benieuwd wat het politie tenuenvoorschrift er van zegt. Weet trouwens niet wat hij draagt op zijn politieuniform, als hij dat al heeft.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe
ErikMuller
Contacteer:

Tenue voorschrift politie geeft helemaal niets over onderscheidingen

Formeel zouden die dus ook niet gedragen mogen worden. De enige in het voorschrift genoemde emblemen zijn de politie vliegerwing en het anker van de politie te water.

De laatste voorschriften bij de politie mbt het dragen van onderscheidingen stammen van 1957 en 1965 en hadden betrekking op de uniformen van de gemeente- en rijkspolitie.

Die voorschriften regelen overigens niet de draagwijze. Je ziet dan ook vanaf die voorschriften dat de ene helft van de Nederlandse politie in civiele (en naar mijn mening correcte) draagwijze op het pak draagt en de andere helft in militaire. Een vorm die je steeds vaker ziet verschijnen. Ook begint het gekleede tenue van de Nederlandse Politie meer op een speldenkussen (a la KL) te lijken, gezien de hoeveelheid militaire spelden die er (dus onreglementair) op gedragen worden.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Jack schreef:het antwoord daarover is heel kort: Nee.
Een gewoon officier kan soms al met rond de 6 baton's uit dienst gaan.

Ik herinner mij dat één van de laatste Bevelhebbers der Luchtstrijdkrachten in zijn diensttijd alleen een jeneverkruis heeft kunnen verwerven. Eerst bij zijn afscheid is daar een ON bij gekomen...
walterpullens

Bericht door walterpullens »

[quote="Alex"]Even terugkomen op de discussie over het wel of niet mogen dragen van het Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren (KVNRO).

Maar volgens het tenuenvoorschrift van de KL wel! Zie VS 2-1593, blz. 9-48 nr. 53:
En aangezien Lgen b.d. Van Baal van de Koninklijke Landmacht was, zou hij dit kruis dus wel terecht dragen.quote]

Raar, maar waar.
Walter :D
Laatst gewijzigd door walterpullens op 30 jun 2008, 14:49, 5 keer totaal gewijzigd.
walterpullens

Bericht door walterpullens »

Alex schreef:Even terugkomen op de discussie over het wel of niet mogen dragen van het Kruis van Verdienste van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-officieren (KVNRO).

En aangezien Lgen b.d. Van Baal van de Koninklijke Landmacht was, zou hij dit kruis dus wel terecht dragen.

Maar hij zit inmiddels bij de politie, dus ik ben benieuwd wat het politie tenuenvoorschrift er van zegt. Weet trouwens niet wat hij draagt op zijn politieuniform, als hij dat al heeft.
Raar, maar waar. Volgens Defensie mag het niet, maar volgens de KL wel. Aangezien de KL een onderdeel is van Defensie zou het Kruis van Verdienste van de KVNRO dus ook bij de KL niet gedragen mogen worden.
Foutje in het tenuevoorschrift? Binnenkort komt de 8e druk uit en ik ben benieuwd of dit er nog steeds zo in staat...

Walter :D
JMJansen

Re: ON

Bericht door JMJansen »

Ajdbzd schreef:Kijk, dat bedoel ik nu dus.
Je krijgt een replay van Mijnheer Thijs, en na mijn antwoord, is deze Mijheer, sorry ik blijf netjes, is deze Mijheer Thijs ineens neit meer thuis.
Om mij naar believen c.q. een goed antwoord te geven, omtrent wat ik schreef.
Even dit Mijheer Thijs; Man, wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Ik denk, dat u Mijnheer Thijs denkt, dat ik nergens van af weet.
U moest is weten wat ik al in 1975 aan een verzameling had van onderscheidingen.
Doch dat zeg ik heel eerlijk, door het copieer gedrag wat volgde in de jaren '80.
Ben ik er gewoon mee gestopt en heb heel mijn onderscheidingen verzameling, ( NL, GB. FR, en België ) van de hand kunnen doen.
En ik had wel een verzameling welke orgineel was, maar zoals, gezegd, zie bovenstaande lekker mee gestopt.
Kan jou daar nog foto's van sturen, als je dat zou willen.
Ik hoop van jou te horen.
Groet
Roland.

P.s. Mijnheer Thijs ik bedoel mijn schrijven niet negatief, Maar ben voor U of jou nog steeds, geen MAN,.
Ik heb een naam, en als deze naam door, U / jou niet uitgesproken kan worden, blijf ik nog steeds een naam hebben.
En ik voor een mij onbekend persoon niet aangesproken wenst te worden als MAN, daar ik een naam heb.
Je zal best een prachtige mooie collectie hebben, en heel goed weten waar je mee bezig ben.
Maar even tussen ons gezegd ik heb nog steed een naam.
Man, probeer eerst een correct Nederlands te schrijven en niet te zeuren over een woord waarvoor ik me een zin later al verexcuseer.

On-topic blijven, mensen !
Thijs
Roeland

Re: Generaal b.d. Ad van Baal (voormalig IGK)

Bericht door Roeland »

Alex schreef:Maar hij zit inmiddels bij de politie, dus ik ben benieuwd wat het politie tenuenvoorschrift er van zegt. Weet trouwens niet wat hij draagt op zijn politieuniform, als hij dat al heeft.
bij een gelegenheid kwam ik hem tegen, in politieuniform uiteraard. Hij droeg in tegenstelling tot anderen geen onderscheidingen maar wel zijn batons.
Roel Rijks schreef:Ik heb van Baal niet meer gezien na het ontvangen van zijn Officier in de Orde van Oranje-Nassau met de Zwaarden maar misschien heeft hij zijn set daarna opnieuw laten opmaken met de ON er bij en eventueel de Franse Onderscheiding er uit aangezien hij daar nu de commandeursrang van bezit. Iemand enig idee?
Misschien is het inmiddels aangepast. Vroeger droeg hij namelijk ook 3 rijen batons en nu nog maar 2.
Opvallend genoeg zitten er ook diverse officiele medailles niet in de batonset. Wellicht ligt
dat aan het voorschrift van de politie?
hier wat foto's van toen en nu:
bron: NOS
Afbeelding
bron: politieacademie
Afbeelding
ErikMuller
Contacteer:

Re: Generaal b.d. Ad van Baal (voormalig IGK)

Zo te zien zijn de sportmedailles en medailles voor sportverdienste er uit en het Ehrekreuz van de Duitse Bundeswehr erbij. Wel apart dat hij zijn Huwelijksmedaille en Landmachtmedaille niet draagt. Mogelijk persoonlijke voorkeur?

Voor wat betreft de politievoorschriften zie mijn eerdere post.
Plaats reactie

Terug naar “Decorandi”