"Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Plaats reactie
Veldwachter Bromsnor

"Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

Wel bijna wekelijks moet ik van collega-militairen op de kazerne aanhoren dat één medaille géén medaille is, kortom: als je maar één medaille heb, dan mag je die niet dragen. Pas vanaf twee medailles mag je medailles dragen. Mijn wedervraag is volgens: "En waar staat dat dan? Laat me de regel zien in het voorschrift waar dat is bepaald." Het gebruikelijke antwoord is dat "dat wordt gezegd door andere militairen".
Mijn antwoord is dan doorgaans dat dat de grootst mogelijke onzin is en dat dit operationele stoerdoenerij is, maar dat het nergens op is gebaseerd.

En nu ben ik benieuwd: welke mythes komen jullie nog wel eens tegen of horen jullie in de wandelgangen?
Als dit jouw ene medaille is... dan zou je deze dus niet mogen dragen...
Als dit jouw ene medaille is... dan zou je deze dus niet mogen dragen...
moos

Re: "Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Bericht door moos »

Mythes geen maar wel veel vragen over het wel of niet mogen dragen van allerlei buitenlandse "speldjes" .......99 van de 100 keer niet toegestaan.
Mag ik op mijn GLT miniaturen dragen........ja daar waar AT is voorgeschreven maar je hebt dat niet.
Mag ik het Schutzenschnur dragen in NL.........nee alleen tijdens de plaatsing bij een "Duitse" eenheid (multi nationaal).
Mag ik een rood erekoord (KL) toekennen voor levensreddende handelingen........nee, daar is deze expliciet niet voor bedoeld (bij de KL).
Mag ik mijn in de jaren 90 uitgereikte VN koord op mijn uniform dragen...........Vreemd genoeg (vind ik) nee....alleen indien geplaatst bij het 44e RIPJWF na het volbrengen van de oefening Blauw Koord.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
Veldwachter Bromsnor

moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mythes geen maar wel veel vragen over het wel of niet mogen dragen van allerlei buitenlandse "speldjes" .......99 van de 100 keer niet toegestaan.
Middels rekwest (in bijlage van het Voorschrift) kan je draagrecht niet genoemde buitenlands vaardigheidsembleem aanvragen. Wie heeft heeft die persoon dat wel gedaan...
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik op mijn GLT miniaturen dragen........ja daar waar AT is voorgeschreven maar je hebt dat niet.
Ligt eraan van welk OPCO je bent. Het KLu tenuevoorschrift heeft bijvoorbeeld "GLT1" waarbij zelfs batons gedragen worden. Dat is dan weer niet toegestaan volgens het KL tenuevoorschrift. Soms (niet in jouw bericht, maar algemeen gesproken) lees ik: "Dat staat in VS-2 1593 (KL)", maar Defensie heeft nog meer OPCO's. Overigens vindt ik het KLu tenuevoorschrift mooier gemaakt en met veel meer foto's en duidelijke verwijzingen dan het KL-voorschrift.
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik het Schutzenschnur dragen in NL.........nee alleen tijdens de plaatsing bij een "Duitse" eenheid (multi nationaal).
In de vorige versie van het KMar tenuevoorschrift stond Schutzenschnur nog genoemd. Met de huidige versie (die overigens nu herzien wordt) is dat eruit gehaald. Van die regel "plaatsing bij Duitse eenheid" heb ik overigens nooit gehoord. Waar staat dat geschreven?
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik een rood erekoord (KL) toekennen voor levensreddende handelingen........nee, daar is deze expliciet niet voor bedoeld (bij de KL).
In de huidige richtlijn staat inderdaad dat louter levensreddend handelen niet voldoende is voor het Rood Erekoord. Er staat wel dat het aanleiding kan geven tot nader onderzoek van de persoon, waaruit dan wel redenen tot decoreren met het Rood Erekoord uit kan volgen.
Wat het niet makkelijk maakt is dat de KLu en de KM wel direct een Erekoord geven voor levensreddend handelen. Ook voor bijvoorbeeld HartslagNu-reanimaties. Bij de KMar is er geen Erekoord maar een Waarderingsspeld, en louter levensreddend handelen (zoals reanimeren) is daar onvoldoende. De gedachte daarachter is dat executief personeel van de Marechaussee met enige regelmaat reanimaties uitvoeren, zoals de Politie ook doet.
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik mijn in de jaren 90 uitgereikte VN koord op mijn uniform dragen...........Vreemd genoeg (vind ik) nee....alleen indien geplaatst bij het 44e RIPJWF na het volbrengen van de oefening Blauw Koord.
Dat is best vreemd. Is het nu een eenheidskoord (zoals bijvoorbeeld het Fuselierskoord of het Commandokoord) of is het een koord zoals bijvoorbeeld het Zilveren Erekoord, wat hoort bij een specifieke operationele inzet?
skygulik

Bericht door skygulik »

Veldwachter Bromsnor

"Overigens vindt ik het KLu tenuevoorschrift mooier gemaakt en met veel meer foto's en duidelijke verwijzingen dan het KL-voorschrift."

Dank voor het compliment, we hebben als team hier hard aan gewerkt, er zijn wel weer updates nodig maar dat gaat nog komen.

Dit deden we( 4 personen) in de avond/weekenden etc (lees vrije tijd) om hier veel effort in te steken, hier op hebben we de waarderingsspeld van de KLu voor mogen ontvangen.

wat betreft de KLu koord als reanimatiekoord, we willen juist meer af van deze titel voor het koord dus als commissie kijken we hier wel extra scherp naar.
De omnibus dubitandum
Veldwachter Bromsnor

skygulik schreef: 28 okt 2023, 00:15 wat betreft de KLu koord als reanimatiekoord, we willen juist meer af van deze titel voor het koord dus als commissie kijken we hier wel extra scherp naar.
Voor wat het waard is, misschien is het wel verstandig om OPCO-breed afspraken te maken over de criteria van de drie erekoorden/waarderingsspeld om te voorkomen dat er ongelijkheid komt met betrekking tot belonen. Het zou niet van een plaatsing bij een OPCO moeten afhangen of je wel of niet gedecoreerd wordt voor een bepaalde actie of handeling.
skygulik schreef: 28 okt 2023, 00:15 Dank voor het compliment, we hebben als team hier hard aan gewerkt, er zijn wel weer updates nodig maar dat gaat nog komen.

Dit deden we( 4 personen) in de avond/weekenden etc (lees vrije tijd) om hier veel effort in te steken, hier op hebben we de waarderingsspeld van de KLu voor mogen ontvangen.
En terecht. Andere tenuecommissies mogen hier wel voorbeeld aan nemen. Landmacht doet het ook goed. Marine kan beter. Marechaussee is drama.
Janssen

Bericht door Janssen »

Naast wat hierboven al is genoemd heb ook wel eens de volgende uitspraken gehoord, veelal betrekking op reservisten:

Je mag geen Vierdaagse kruis/TMPT/NOC*NSF medaille dragen tenzij je op uitzending bent geweest / de Landmachtmedaille hebt
Of variaties daar op, zolang het maar betrekking heeft op onderscheidingen die je niet door een uitzending of lange operationele dienst hebt verdiend (Nederlandse Parawing B incluis). Er wordt ook wel eens lacherig gedaan over het Vierdaagse kruis omdat het door veel reservisten/NatRessers wordt gedragen, alsof het een militaire wandelclub is die niks anders kan. Dat je als reservist (hoge uitzonderingen daargelaten) geen uitzendmedaille of Landmachtmedaille kan halen, en nationale inzet niet gewaardeerd of erkend wordt, wordt dan gemakshalve over het hoofd gezien.

De Vrijwilligersmedaille wordt niet uitgereikt omdat het dubbel decoreren is t.o.v de Trouwe Dienstmedaille / Officierskruis
Zie ook de discussie hier. Hoewel dit geen wandelgang uitspraak is maar zelfs officieel beleid blijf ik mij verbazen hoe inconsequent Defensie om gaat met 'dubbel decoreren'. Meerdere onderscheidingen ontvangen voor één uitzending (HIM + NAVO/VN/Bondgenoot), Dutchbat III met zelfs vier onderscheidingen (HMV, NAVO medaille, Draaginsigne Dutchbat III en Ereteken van Verdienste), of bijvoorbeeld brandweermannen van de KLU (Trouwe Dienstmedaille / officierskruis én Brandweerkruis) kan wel, maar voor de NatRes kan het opeens weer niet (hoewel het in strikte zin nog niet eens om dubbel decoreren gaat).

Ze gaan 'daarvoor' geen onderscheiding uitreiken omdat er anders te veel reservisten in één keer een onderscheiding krijgen
Heeft betrekking om de Watersnood van 2021 in Limburg. Hierbij zijn naast beroepseenheden van 13X en OOCL ook meerdere compagnieën van 30NatResbat ingezet. Er is vanuit meerdere hoeken geopperd om hier ook een blijk van erkenning en waardering te geven (hetzij een HHR-gesp, Watersnoodmedaille, Draagspeld Groepswaardering e.d) maar ik heb via betrouwbare bronnen vernomen dat men elke vorm erkenning en waardering heeft tegengehouden omdat men niet wilde dat er te veel onderscheidingen werden uitgereikt aan NatRessers. Als dit daadwerkelijk het motief is dan snap ik waarom men de HHR niet wil uitreiken voor binnenlandse inzetten van soortgelijke aard omdat je dan op het domein komt van de NatRes.

Je mag alleen maar onderscheidingen dragen die connectie hebben met Defensie
Ook meermaals gehoord over collega's die bijvoorbeeld een Orde van Oranje-Nassau zonder zwaarden, Brandweerkruis, Rode Kruis onderscheidingen hebben of zelfs als burger de Vierdaagse hebben gelopen. Men wordt er dan op gewezen dat het eigenlijk een ongeschreven regel is dat je in je spange alleen maar onderscheidingen opneemt die je direct hebt verdiend door je werk bij Defensie. Ook regelmatig gehoord tegen NatRes collega's die voornoemde onderscheidingen hebben verdiend naast hun werk bij Defensie.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
René

Bericht door René »

Veldwachter Bromsnor schreef: 27 okt 2023, 15:09 In de huidige richtlijn staat inderdaad dat louter levensreddend handelen niet voldoende is voor het Rood Erekoord. Er staat wel dat het aanleiding kan geven tot nader onderzoek van de persoon, waaruit dan wel redenen tot decoreren met het Rood Erekoord uit kan volgen.
Wat het niet makkelijk maakt is dat de KLu en de KM wel direct een Erekoord geven voor levensreddend handelen. Ook voor bijvoorbeeld HartslagNu-reanimaties. Bij de KMar is er geen Erekoord maar een Waarderingsspeld, en louter levensreddend handelen (zoals reanimeren) is daar onvoldoende. De gedachte daarachter is dat executief personeel van de Marechaussee met enige regelmaat reanimaties uitvoeren, zoals de Politie ook doet.
Het initiele idee (uit 2011) achter de instelling van het Ereteken voor Verdienste in brons was dat hiermee (o.a.) langdurig uitstekend/exeptioneel functioneren zou worden beloond.
Daarmee zou o.a. voor de Landmacht het Rode Erekoord voor die gronden kunnen komen te vervallen en de gronden voor het toekennen van dit erekoord meer in lijn zouden kunnen worden gebracht met de erekoorden van de KM en Klu.
(De voorgestelde naam voor de nieuwe onderscheiding was ook 'Eremedaille voor Buitengewoon Functioneren'.)

NB. Wanneer ik kijk naar de toekenningen van het Ereteken voor Verdienste in brons, dan lijkt het mij dat de KM deze initiele doelstelling ook heeft omarmd. In ieder geval (veel) meer dan de overige krijgsmachtdelen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)
Veldwachter Bromsnor

René schreef: 29 okt 2023, 15:59 NB. Wanneer ik kijk naar de toekenningen van het Ereteken voor Verdienste in brons, dan lijkt het mij dat de KM deze initiele doelstelling ook heeft omarmd. In ieder geval (veel) meer dan de overige krijgsmachtdelen.
Beloond de Marine vaker personeel met Ereteken voor Verdienste in brons dan de andere OPCO's?
De Marine heeft verder geen alternatief: ze kennen geen waarderingsspeld en het Marine Erekoord is echt voor levensreddend handelen (daar waar er onvoldoende aanleiding is voor Carnegie Heldenmedaille of Erepenning Menschlievend Hulpbetoon wegens ontbreken van gevaar voor eigen leven).

De Luchtmacht heeft nog de Luchtmacht Waarderingsspeld, die ze uitreiken voor bedrijfsmatige verdiensten. Voor levensreddend handelen (dezelfde criteria als de Marine) bestaat het Luchtmacht Erekoord (en tegenwoordig krijg je er ook een coin bij).

Voor de Landmacht is er nog het Rood Erekoord voor bedrijfsmatige verdiensten, en de Marechaussee heeft de Waarderingsspeld. Doordat de KL, KLu en KMar alternatieve beloningswijzen heeft, en de KM niet, kan ik me inderdaad voorstellen dat de Marine vaker Ereteken voor Verdienste in brons-voordrachten doet. Al speelt vaak ook "cultuur" een rol. Misschien heeft de Marine daar ook een positieve cultuur hierin.
Als voorbeeld: het viel mij namelijk laatst op hoe veel Rood Erekoorden er rondlopen bij de Huzaren van Boreel. Klaarblijkelijk heerst daar een positieve beloningscultuur voor Rood Erekoorden.
Veldwachter Bromsnor

René schreef: 29 okt 2023, 15:59 (De voorgestelde naam voor de nieuwe onderscheiding was ook 'Eremedaille voor Buitengewoon Functioneren'.)
Doet me denken aan de Bundeswehr Ehrenmedaille, naast de drie Ehrenkreuzen. Lat ligt niet hoog voor de Bundeswehr Ehrenmedaille, al is het opvallend dat in de "afgelopen 10 jaar" (lees: 2006-2017), de Ehrenmedaillen het minst vaak zijn uitgereikt. Van meest naar minst: goud, zilver brons, ehrenmedaille.
Maar een idee om bijvoorbeeld nog naast het Ereteken voor Verdienste nog een Eremedaille voor Verdienste in te stellen dat alle toekenningsgronden van KLu waarderingsspeld, Rood Erekoord, en Waarderingsspeld KMar ondervangt, en de Erekoorden puur voor levensreddend handelen laat, is misschien wel wat voor te zeggen.
Immers, de vermoedelijke ontstaansgeschiedenis van het Rood Erekoord gaat ook over dapper handelen, en niet over bedrijfsmatige verdiensten.
Veldwachter Bromsnor

Zojuist een nieuwe fantoomregel gehoord: "Je mag maar maximaal één buitenlandse onderscheiding dragen".
Veldwachter Bromsnor

En weer een nieuwe fantoomregel gehoord: "Tijdens een beëdiging moest een (opnieuw) te beëdigen militair zijn medailles af doen, want hij werd beëdigd en hij had meer onderscheidingen dan de detachementscommandant, en dat kon natuurlijk niet."

In diezelfde lijn had ik al eerder gehoord dat bij een medaille-uitreiking alles van het DT af gehaald moest worden, dus ook de vaardigheidsemblemen (niet alleen eerder verkregen onderscheidingen), waarop de gevatte militair opmerkte: "Komt u dan met een mes mijn stoffen parawing van mijn DT af slopen?"
Herman V

Bericht door Herman V »

Ja, er wordt wat verzonnen zeg. Vaak zonder enige kennis van het onderwerp zelf. 😁🤔
skygulik

Bericht door skygulik »

en deze dan: max 12 medailles, deze hoor ik ook vaak

voorschrift staat duidelijk :

Op het uniform mag maar één rij modeldecoraties worden gedragen, ongeacht het aantal decoraties
dat de militair gerechtigd is te dragen; deze rij mag niet langer zijn dan de afstand tussen linker-
schoudernaad en de uiterste rand van het linker uniformpand waarbij de eerste decoraties zo nodig
de revers overlappen
De omnibus dubitandum
Veldwachter Bromsnor

Bij de uitreiking van het TMPT-kruis hoorde ik weer “één medaille is geen medaille”.
Militairen onderling in gesprek na het halen van het TMPT-kruis, vroeg de een aan de ander: “Ga je mee doen aan de Vierdaagse? Zonder het Vierdaagsekruis kan je het TMPT-kruis niet dragen, want dan heb je er maar één”.
Herman V

Bericht door Herman V »

skygulik schreef: 07 mei 2024, 17:49 en deze dan: max 12 medailles, deze hoor ik ook vaak

voorschrift staat duidelijk :

Op het uniform mag maar één rij modeldecoraties worden gedragen, ongeacht het aantal decoraties
dat de militair gerechtigd is te dragen; deze rij mag niet langer zijn dan de afstand tussen linker-
schoudernaad en de uiterste rand van het linker uniformpand waarbij de eerste decoraties zo nodig
de revers overlappen
Aha, dan is deze te breed toch?.
IMG_3427.jpeg
IMG_3427.jpeg (14.36 KiB) 459 keer bekeken
😁
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Janssen schreef: 29 okt 2023, 11:47 Dat je als reservist (hoge uitzonderingen daargelaten) geen uitzendmedaille of Landmachtmedaille kan halen, en nationale inzet niet gewaardeerd of erkend wordt, wordt dan gemakshalve over het hoofd gezien.
Waarom zou je als reservist geen uitzendmedaille en geen Landmacht-medaille kunnen halen? Bij vrijwel elke uitzending gaan reservisten mee en veel reservisten waren eerder beroepsmilitair, waardoor je ook voldoende operationele dienstjaren kunt bereiken.
Janssen

Bericht door Janssen »

Het gros van de reservisten valt onder de Nationale Reserve, een eenheid die alleen optreed binnen het nationale domein. Slechts heel uitzonderlijk gaan daar lui van op uitzending om een organieke bewakings- en beveiligingstaak uit te voeren. Ik weet dat in elke rotatie of uitzending wel wat reservisten tussen zitten maar dat is een club met een beroepsachtergrond of een specifieke deskundigheid, een kleine pool die vaker op uitzending gaat en zeker niet representatief voor het reservistenwezen van Defensie.

De Landmachtmedaille is als reservist eigenlijk onhaalbaar, tenzij je een beroepsverleden hebt of misschien onder de selectie groep RSD'ers valt maar dat is wederom niet representatief voor een gemiddelde reservist vs een beroepsmilitair. Ook uit eigen ervaring, bij een standaard NatRes jaarprogramma mag je blij zijn als je op 10-15 VMA dagen zit. Daarop komen nog steunverleningsverzoeken e.d die feitelijk onder (bijzondere) inzet of oefening vallen maar daar wordt vaak kunstzinnig met de opkomstreden of uren omgegaan zodat je niet onder een toelage valt. Bewaken en beveiligen bij een oefening maar geen oefentoelage krijgen omdat je formeel buiten de 'oefenstructuur' valt, oefeningen nét minder dan een etmaal laten duren of inzet voor maximaal 8u per dag zodat ze geen toelagen hoeven uit te betalen. Met name het laatste zijn er bv reservisten die bijna een maand lang 8u per dag inzet hebben gedraaid op vaccinatielocaties maar geen toelagedagen kregen die meegerekend kunnen worden voor de KL medaille omdat je minimaal 24u moet draaien voordat het als toelagedag meegerekend kan worden.

Vind ik an sich niet erg als dat de insteek is van de krijgsmachtmedailles maar dan had men NatRessers/resevisten geen worst moeten voorhouden door de de voordrachten voor de vrijwilligersmedaille te stoppen en ter compensatie zeggen dat de criteria van KL medaille wordt aangepast zodat ze voor reservisten ook haalbaar zijn. Ook met het uitblijven van een onderscheiding om binnenlandse inzet te belonen blijft er als reservist weinig over behalve wat sportmedailles en een trouwe dienst medaille / officierskruis en blijf tegen die aannames aanlopen dat je ze niet mag dragen omdat je meerdere onderscheidingen moet hebben of op uitzending moet zijn geweest.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Janssen schreef: 30 mei 2024, 11:22 Het gros van de reservisten valt onder de Nationale Reserve
Dit is natuurlijk (al lang) niet (meer) zo. Defensie heeft zo'n 6.500 reservisten, waarvan 3.000 (functies) bij het Korps Nationale Reserve. Zie ook https://www.defensie.nl/onderwerpen/res ... -reservist. Het aantal reservisten zal tot 2030 tot zo'n 20.000 worden uitgebreid, krijgsmacht-breed en daarmee zullen reservisten een belangrijke peiler worden onder onze krijgsmacht, voor zover ze dat nog niet zijn. Militairen van de Nationale Reserve kunnen op elke functie solliciteren, dus ook op tijdelijke functies in een uitzendgebied. Met zo'n tienduizend open vacatures kan op dit moment geen enkel onderdeel zonder de inzet van reservisten. Het zijn vooral specialisten die worden uitgezonden, maar de categorie Reservist Operationele Taken bestaat uit bijvoorbeeld infanteristen, mariniers, commando's etc met ervaring als beroeps (bepaalde tijd). Overigens zijn de huidige commandant van de Koninklijke Marechaussee, lgen Annelore Roelofs en één van de meest ervaren helikoptervliegers en Ridder MWO Roy de Ruiter ook reservist. Het gaat dus enkel om een flexibele contractvorm. Ikzelf ben ooit begonnen als beroepsmilitair bij de Koninklijke Luchtmacht en heb de krijgsmacht verder gediend als (reserve) infanterieofficier en reservist specifieke deskundigheid. De laatste tien jaar ben ik bijna fulltime werkzaam geweest voor Defensie, vooral als projectofficier, maar ook als stafofficier bij de Defensiestaf. Ik ben drie keer op uitzending geweest, de eerste keer als internationaal monitor en sectorcommandant bij een multinationale vredesmissie, de tweede keer als hoofd van het VN ontwapeningsprogramma in Zuid-Soedan en de laatste keer als deputy Chief PAO in Litouwen. Mijn voorganger en enkele collega's daar waren reservist van de Nationale Reserve. In 2014 heb ik de Luchtmachtmedaille ontvangen voor langdurige operationele inzet. Vanzelfsprekend heb ik ook onderscheidingen ontvangen voor mijn uitzendingen.
Janssen

Bericht door Janssen »

Hoi RD, 3000 v/d 6500 reservisten is bijna de helft van het reservistenbestand die onder één (actieve) eenheid valt. Zoals je er al zelf mee komt zijn het inderdaad vooral RSD'er en/of ROT'ers met een beroepsachtergrond die kans maken op een uitzending, waar jij gelukkig een onderdeel van uit maakt. Maar deze selecte groep buitengevallen is niet representatief voor het reservistenbestand en er is dus een duidelijke scheidslijn tussen iemand die bv als gewone NatRes reservist opkomt en eigenlijk nooit kans zal maken op een uitzending, en dus ook niet de KL medaille kan verdienen, en iemand die eerst beroeps is geweest in een operationele functie of specifieke kennis bezit en in die hoedanigheid wel wordt uitgezonden. Daarnaast is er ook een groot verschil tussen papier en praktijk. Ja er staan heel veel functies open waar je als NatResser in theorie op kan solliciteren maar in praktijk is dit echt niet zo, kan ik je ook uit ervaring vertellen. Men is hier spichtig op, of je moet al ingedeeld zijn in een selectieve RSD club en hierin connecties hebben of je wordt tegengewerkt omdat er beroeps zijn dit het als broodroof opvatten. Om over LGEN Roelofs maar niet te beginnen, want dat is écht een uitzondering op de regel waar ook politieke motieven aan ten grondslag lagen.

Enfin, het punt waar het eigenlijk om gaat is dat voorheen de inzet van NatRessers gewoon werd erkend en gewaardeerd met de Vrijwilligersmedaille. Die is om meerdere onterechte redenen niet meer uitgereikt (er is op dit een forum een draadje die al sinds 2014 hierover gaat) en werd de NatRes een worst voorgehouden dat de KL medaille zou worden aangepast zodat reservisten die ook konden halen. In 2018 zijn er positieve wijzigingen geweest in de toekenningscriteria zodat de maatstaf objectiever is maar voor de NatResser nog steeds praktisch onhaalbaar, tenzij je een beroepsachtergrond hebt óf het geluk hebt om op uitzending te mogen (en reservistenuitzendingen gaan ook grotendeels naar RSD'ers, als collega-reservist weet je denk ik wel welke eenheid dat is). Men zou er voor kunnen kiezen, en dat is ook terug te vinden in de adviezen van de Herziening Decoratiestelsel, om de criteria aan te passen zodat inzet die ook vaak door reservisten wordt gedaan meetelt of zwaarder weegt (zoals inzet in kader van hoofdtaak 3). Dan is een krijgsmachtdeelmedaille voor de reservist wel nog enigszins haalbaar op de langere termijn.

Anderzijds heb ik geen moeite mee als de KL medaille zo is bedoeld dat je als doorsnee reservist het nooit kan halen maar wees er aan de voorkant eerlijk over en sta open voor alternatieven om reservisten of binnenlandse inzet te erkennen en waarderen. Binnen de NAVO genoeg voorbeelden van krijgsmachten die hier al op vooruitlopen. Dan ben je ook af van dat lacherige gedoe en discussies dat reservisten alleen maar onderscheidingen voor sport of voor langdurige dienst hebben die zij dan niet dragen omdat er fantoomregels worden geroepen dat je op uitzending moet zijn geweest of meerdere onderscheidingen moet hebben voordat je iets mag dragen.
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Jammer collega Janssen dat je kennelijk niet aan de bak komt, maar er zijn op dit moment ook niet veel internationale missies. Er zijn dus meer militairen die nog niet op uitzending zijn geweest. Als je een specialisme hebt naast je militaire vaardigheden en flexibel bent, is er op dit moment overigens meer dan genoeg werk binnen de krijgsmacht. Focus je dus niet op je functie bij het KNR, dat is er nu juist voor nationale taken. Ik vind het overigens terecht dat de Vrijwilligersmedaille niet (meer) wordt uitgereikt aan Natres-militairen. Het gaat immers gewoon om bezoldigd werk in deeltijd en niet om vrijwilligerswerk. Daarvoor in de plaats is de Trouwe Dienst Medaille gekomen en terecht, want het Officierskruis werd altijd al ook aan reservisten toegekend. Tenslotte zou ik me niet teveel later leiden door "wat er wordt geroepen".
Veldwachter Bromsnor

RD schreef: 31 mei 2024, 16:56 Ik vind het overigens terecht dat de Vrijwilligersmedaille niet (meer) wordt uitgereikt aan Natres-militairen. Het gaat immers gewoon om bezoldigd werk in deeltijd en niet om vrijwilligerswerk.
Aha! Weer een mythe.
In de Nota van Toelichting, paragraaf 1, eerste alinea, laatste zin, van het (wijzigings)besluit Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid 1998 staat dat het niet uitmaakt of er wel of geen sprake is van een vergoeding. "Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt naar de vrijwilliger die wel of niet een vergoeding voor zijn werkzaamheden ontvangt."
Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 98-68.html

Overigens hoorde ik gisteren deze nog: "Het maakt niet zo uit of je één of meerdere sportonderscheidingen haalt, zoals het Vierdaagsekruis, TMPT, en Vijfkampkruis; je mag er toch maar één dragen".
RD
Contacteer:

Bericht door RD »

Veldwachter Bromsnor schreef: 31 mei 2024, 17:42 "Het maakt niet zo uit of je één of meerdere sportonderscheidingen haalt, zoals het Vierdaagsekruis, TMPT, en Vijfkampkruis; je mag er toch maar één dragen".
Dit is inderdaad onzin, je mag ook één (sport)medaille dragen.

Ik meen dat de discussie over de vrijwilligersmedaille elders op dit forum is gevoerd, maar als bezoldiging niet uitmaakt, zou je ook alle andere militairen een vrijwilligersmedaille moeten toekennen. Ik ben in deze discussie overigens terughoudend, want ik heb ooit wel de vrijwilligersmedaille mogen ontvangen en gun deze ook ieder ander van harte, maar samen met het Officierskruis of de Trouwedienstmedaille is het natuurlijk dubbelop.
Plaats reactie

Terug naar “Opmaken van onderscheidingen”