Aanpassing besluit Landmachtmedaille

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Plaats reactie
Spraakverwarring

Aanpassing besluit Landmachtmedaille

Bericht door Spraakverwarring »

Heden verscheen in de Staatscourant een besluit “Regeling tot wijziging van het Instellingsbesluit Landmachtmedaille”, zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34853.html

Met deze regeling worden met name de toekenningscriteria gewijzigd. Het komt er, kort gezegd, op neer dat de militair in aanmerking komt voor de Landmachtmedaille als hij of zij na 1 januari 2004 (invoeringsdatum “Nieuw Salarissysteem Krijgsmacht”) ten minste 500 dagen oefentoelage en/of VVHO (hoezo, niet dubbel decoreren?) heeft ontvangen. Voor de periode voor 1 januari 2004 geldt een regeling dat de tijd waarin “operationele dienst werd verricht” standaard voor de helft wordt meegerekend, waarbij de periodes minstens 30 dagen moeten zijn.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen
Iron Mike

Re: Aanpassing besluit Landmachtmedaille

Bericht door Iron Mike »

Spraakverwarring schreef:Heden verscheen in de Staatscourant een besluit “Regeling tot wijziging van het Instellingsbesluit Landmachtmedaille”, zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34853.html

Met deze regeling worden met name de toekenningscriteria gewijzigd. Het komt er, kort gezegd, op neer dat de militair in aanmerking komt voor de Landmachtmedaille als hij of zij na 1 januari 2004 (invoeringsdatum “Nieuw Salarissysteem Krijgsmacht”) ten minste 500 dagen oefentoelage en/of VVHO (hoezo, niet dubbel decoreren?) heeft ontvangen. Voor de periode voor 1 januari 2004 geldt een regeling dat de tijd waarin “operationele dienst werd verricht” standaard voor de helft wordt meegerekend, waarbij de periodes minstens 30 dagen moeten zijn.
Wat krijgen we nou weer? Dus nu wordt eea compleet omgedraaid? Vanuit een “niet parate stoel” oefeningen draaien telt dus vanaf heden juist wel, maar paraat “zitten” (zonder oefeningen) niet en de periode voor 2004 maar voor de helft? En inderdaad, VVHO dagen tellen nu wel mee, terwijl er bijna rechtzaken hebben gelopen omdat deze voorheen niet meetelden?

Deze valt wat mij betreft in de categorie BIZAR!
"If you've done it, it ain't bragging"
RvdM

Bericht door RvdM »

Goed dat de toekenningscriteria eens onder de loep zijn genomen en de krijgsmachtdeelmedailles zometeen als het ware automatisch worden toegekend. Wat ik mij wel afvraag: is er ook een reden dat de Landmachtmedaille bij 500 dagen toelage wordt toegekend en de Marinemedaille bij 1080 dagen?
skygulik

Bericht door skygulik »

ben benieuwd of de Luchtmacht medaille wordt aangepast.

hier is het nog steeds 300 dagen van huis, VVHO telt hier niet in mee en wordt geheel niet automatisch toegekend.
je moet hem zelf aanvragen en zelf met de bewijsvoering komen.
De omnibus dubitandum
Iron Mike

Bericht door Iron Mike »

RvdM schreef:Goed dat de toekenningscriteria eens onder de loep zijn genomen en de krijgsmachtdeelmedailles zometeen als het ware automatisch worden toegekend. Wat ik mij wel afvraag: is er ook een reden dat de Landmachtmedaille bij 500 dagen toelage wordt toegekend en de Marinemedaille bij 1080 dagen?
Waarom is dat goed? Het eerste dat in me opkomt is dat het een verkapte manier is om mensen die jarenlang op een opleidingsinstituut werken ook te voorzien van een onderscheiding.
"If you've done it, it ain't bragging"
officier

Bericht door officier »

Spraakverwarring schreef:Heden verscheen in de Staatscourant een besluit “Regeling tot wijziging van het Instellingsbesluit Landmachtmedaille”, zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34853.html

De toekenning voor de periodes VVHO zouden naar mijn mening wel beperkt moeten worden tot de periodes VVHO waarvoor geen andere Nederlandse onderscheiding wordt toegekend, zoals inzet in de Oost (eFP). Dan kan ik mij er volledig in vinden dat deze periodes worden meegerekend.
Iron Mike schreef:Het eerste dat in me opkomt is dat het een verkapte manier is om mensen die jarenlang op een opleidingsinstituut werken ook te voorzien van een onderscheiding.
Ik denk dat mening militair, geplaatst bij een operationele eenheid, er nog redelijk wat jaren over zal doen voor ze aan 500 oefendagen komen. Uitgaande van oefeningen van gemiddeld drie weken (en dat is een hoog gemiddelde) zou je nog 26 oefeningen moeten draaien om aan de 500 oefendagen te komen. Ja, er zijn operationele eenheden die hier in twee jaar aankomen. Er zijn ook operationele eenheden die hier in 7 jaar nog niet aankomen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"
Spraakverwarring

De Landmachtmedaille is denk ik een voorbeeld van wat op zich als een sympathiek idee is begonnen maar waarvan de praktische uitvoerbaarheid nogal weerbarstig is. Het gaat er om dat je daadwerkelijke operationele inzet wilt belonen. Het simpelweg ingedeeld zijn bij een eenheid die voor dat soort taken bedoeld is (zoals voorheen het criterium was) dekt dan de lading onvoldoende: het ging immers om daadwerkelijke inzet en niet om waar je bureau staat (overwegende bureaufuncties zijn er ook genoeg bij “operationele staven”). Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die wel operatoineel worden ingezet zonder dat ze bij een operationele eenheid zijn ingedeeld; denk b.v. aan de BIDKL en de CBRN Response eenheid (vallen beide onder OTCO). Snap dus op zich wel dat men op zoek is gegaan naar objectief meetbare criteria: b.v. VVHO en VROB/oefentoelage. Wat dan wel weer jammer is dat men om uitvoeringstechnische redenen pas bij 2004 begint te tellen. Uitzendingen van voor die tijd staan ook gewoon in PeopleSoft geregistreerd, maar in de recente criteria doen die alleen impliciet mee als je vanuit een operationele plaatsing werd uitgezonden. Was je elders geplaatst of b.v. reservist: pech gehad: je uitzending(en) van voor 1 jan 2004 tellen niet mee en je oefendagen ook niet...
flipper

Bericht door flipper »

Hallo allemaal,

Dus als ik het goed begrijp tellen het aantal dagen uitzending/VVHO dagen van voor 2004 nu ook mee, net als alle oefeningen (SOB-Soms, Pantserstorm etc.) maar dan heb je maar 250 dagen nodig of lees ik het besluit nu verkeerd?

2. Voor de berekening van de 500 dagen als bedoeld in het eerste lid, wordt van ieder tijdvak voorafgaand aan 1 januari 2004 waarin gedurende tenminste 30 aaneengesloten dagen operationele dienst is verricht:

a. bij of ten behoeve van het Commando Landstrijdkrachten; of

b. bij een ander krijgsmachtdeel voor zover die dienst naar het oordeel van de Commandant Landstrijdkrachten vergelijkbaar is met deze operationele dienst,

de helft van het aantal dagen in aanmerking genomen.

ben benieuwd...
Spraakverwarring

flipper schreef:Dus als ik het goed begrijp tellen het aantal dagen uitzending/VVHO dagen van voor 2004 nu ook mee, net als alle oefeningen (SOB-Soms, Pantserstorm etc.) maar dan heb je maar 250 dagen nodig of lees ik het besluit nu verkeerd?
Zo lees ik het niet. Iets daarvoor staat: Voor de berekening van de 500 dagen als bedoeld in het eerste lid, wordt van ieder tijdvak voorafgaand aan 1 januari 2004 waarin gedurende tenminste 30 aaneengesloten dagen operationele dienst is verricht
Wat “operationele dienst” in deze context betekent is niet gedefinieerd en het moet om periodes van teminste 30 aaneengesloten dagen gaan. Die periodes tellen dan maar voor de helft mee om aan de in totaal 500 dagen te komen. Dus voor iedere periode voor 1 jan 2004 van ministens 30 dagen krijg je 15 dagen voor de totaalsom. Welke periodes dat dan precies zijn is niet echt duidelijk.
flipper

Bericht door flipper »

Dan ga ik er met mijn oefendagen van meer dan 250 dagen incl. 1 uitzending unprofor zeker niet aankomen. Ondanks dat ik van begin 88 tot 1994 wel altijd "paraat" gezeten heb onder 1e legerkorps div.7 dec. Sob/soms en free lion waren max periodes van 3 weken.
Ze hebben het weer mooi duidelijk geregeld. Misschien gelijktrekking met de KLu... 300 nachten operationeel van huis...heb er 1 gekregen terwijl ik er een stuk of 8 had aangevraagd ;-)
MartijnR

Bericht door MartijnR »

skygulik schreef:ben benieuwd of de Luchtmacht medaille wordt aangepast.

hier is het nog steeds 300 dagen van huis, VVHO telt hier niet in mee en wordt geheel niet automatisch toegekend.
je moet hem zelf aanvragen en zelf met de bewijsvoering komen.
zouden ze de KLu medaille dan ook onder de loep nemen? Zou je dit ook gelijk moeten trekken met andere krijgsmacht delen.
Want als ik VVHO mee kan tellen, kan ik de medaille gaan aanvragen.
flipper

Bericht door flipper »

Hallo Martijn,

Ik denk dat ze de KLu medaille laten zoals het is. De manier waarop hij nu toegekend word komt in de buurt van de KL medaille qua tijd. Als jij een uitzending hebt gedraaid waar geen medaille aan vast zat zoals destijds de mensen die in Minhad zaten tellen de dagen wel mee. Maar een missie zoals Minusma of Atf waar je een medaille voor gehad hebt niet. Dus alleen de dagen dat je op oefening bent geweest die op de oefenkalender stond of een korte missie/operatie waar geen medaille voor is uitgereikt telt dan mee. Wel zo eerlijk tegenover de KL collegas die eerst 7jaar paraat zaten. Als ik kijk naar wat korporaals in mijn kring die ong. 13jaar erop hebben zitten en wat redeployments hebben gedraaid en conus in amerika/alaska en een paar keer wat weken BAP die komen nu in de buurt. Als ze bv. Een Atf 3 x hebben gedraaid zou je al naar een paar jaar recht hebben. Maar daar is dus al wat eremetaal verstrekt...
skygulik

Bericht door skygulik »

de tijd voor inzet in de Oost eFP of BAP komen niet in aanmerking voor de KL/KLu medaille

ik heb navraag gedaan, en het antwoord was nee want er staat als je wel vvho toelage krijgt maar geen medaille.
maar omdat men voor de eFP een medaille krijgen van Litouwen en voor de BAP misie van de drie Baltische staten samen telt het niet mee want je hebt een medaille gekregen.

artikel 3 lid 1b van het instellingsbesluit luidt: “missies in een uitzendgebied waarop de Regeling Voorzieningen bij Vredes- en Humanitaire operaties van toepassing is (VVHO), en waarvoor geen andere onderscheiding is toegekend”. Dus: wel VVHO en wel andere medaille: telt niet mee, wel VVHO en geen andere medaillle: telt wel mee.
De omnibus dubitandum
flipper

Bericht door flipper »

Kleine aanpassing Skygulik,

De mensen voor ons die BAP vanuit Malbork Polen draaide kregen wel de BAP medaille maar geen VVHO, dus die club kan de dagen meetellen.
Maar ook in Malbork zijn er collega's geweest die daar een lange periode zaten met de re-en deployment die de Bap medaille niet hebben gekregen.
skygulik

Bericht door skygulik »

correct, ik persoonlijk kreeg wel de BAP medaille dus ik mag hem niet mee tellen :)
De omnibus dubitandum
MartijnR

Bericht door MartijnR »

Zit zelf bij de OGRV Maar wij moeten ook nog wel eens uithelpen, dus met de bewakings vlucht op Volkel mee draaien, maar die dagen kan ik niet thuis zijn, tellen die ook mee ?
flipper

Bericht door flipper »

nee, Helaas Martijn. dit word gewoon aangemerkt als dienst, niet als oefening.
flipper

Bericht door flipper »

Terugkomend op de BAP medaille Skygulik...
Hieronder een stukje uit een artikel van de VBM i.v.m. werkbezoek aan Litouwen

Voor de inzet van deelname aan de eFP inzet zullen de Nederlandse militairen een medaille van Litouwen ontvangen. Dit wordt op prijs gesteld, maar daaruit spreek geen enkele waardering vanuit de Nederlandse overheid die de militairen heeft ingezet. De Nederlandse militairen vinden het van groot belang voor erkenning en waardering dat de Minister van Defensie een Nederlandse medaille instelt voor hun inzet in Litouwen.

goh....
skygulik

Bericht door skygulik »

eFP medaille is niet de BAP medaille maar begrijp gevoel geheel.

wat betreft BAP was het eerst een oefening, en na 1 a 2 weken dat de eerste er zaten werd het in eens VVHO toelage en mocht men ineens niet meer drinken etc etc.
erkenning en waardering is niet altijd Def zijn sterkste punt.

kijk naar de HIM medaille dat je na 4 gespen maar moet kijken welke je niet draagt als je een 5e gesp krijgt
De omnibus dubitandum
flipper

Bericht door flipper »

Helemaal correct,
Versoberen kan ik me voorstellen, maar onderscheidingen achterwege laten blijft belachelijk. Whats next? Gaan ze dadelijk mijn HVO Bosnie ook afpakken omdat deze in die zin niet meer bestaat?
V.w.b. BAP det1... dat was al vanaf dag 1 drooggelegd, toen was al bekend dat het geen "oefening" was. Het was een missie met VVHO. Maar dan wel een zonder winterkleding met -25. Dus wel de lasten maar niet de lusten.
skygulik

Bericht door skygulik »

was je er in 2017 flipper??
De omnibus dubitandum
flipper

Bericht door flipper »

Yep,....Det1 met -26 op de kruisberg was geen goed idee :lol:
skygulik

Bericht door skygulik »

hahahahah was inderdaad fris
zat in Det2 was de DSM.
De omnibus dubitandum
JRHimself

Bericht door JRHimself »

Voor de experts:

In Artikel 3 lid 1 'Instellingsbesluit Landmachtmedaille' lees ik het volgende:

"De Landmachtmedaille wordt toegekend aan de militair die op of na 1 september 2002 in werkelijke dienst is of was en die op of na 1 januari 2004 in totaal over tenminste 500 dagen een of meer van de volgende toelagen heeft genoten:"

Betekent dit dat de landmachtmedaille ook aan een BD'er toegekend kan worden?

https://wetten.overheid.nl/BWBR0014016/2018-07-01
Veldwachter Bromsnor

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

Daar lijkt het op. Rekwestformulier opsturen en kijken wat er gebeurt?
Plaats reactie

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”