"Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Plaats reactie
Veldwachter Bromsnor

"Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

Wel bijna wekelijks moet ik van collega-militairen op de kazerne aanhoren dat één medaille géén medaille is, kortom: als je maar één medaille heb, dan mag je die niet dragen. Pas vanaf twee medailles mag je medailles dragen. Mijn wedervraag is volgens: "En waar staat dat dan? Laat me de regel zien in het voorschrift waar dat is bepaald." Het gebruikelijke antwoord is dat "dat wordt gezegd door andere militairen".
Mijn antwoord is dan doorgaans dat dat de grootst mogelijke onzin is en dat dit operationele stoerdoenerij is, maar dat het nergens op is gebaseerd.

En nu ben ik benieuwd: welke mythes komen jullie nog wel eens tegen of horen jullie in de wandelgangen?
Als dit jouw ene medaille is... dan zou je deze dus niet mogen dragen...
Als dit jouw ene medaille is... dan zou je deze dus niet mogen dragen...
moos

Re: "Één medaille is géén medaille" en andere mythes

Bericht door moos »

Mythes geen maar wel veel vragen over het wel of niet mogen dragen van allerlei buitenlandse "speldjes" .......99 van de 100 keer niet toegestaan.
Mag ik op mijn GLT miniaturen dragen........ja daar waar AT is voorgeschreven maar je hebt dat niet.
Mag ik het Schutzenschnur dragen in NL.........nee alleen tijdens de plaatsing bij een "Duitse" eenheid (multi nationaal).
Mag ik een rood erekoord (KL) toekennen voor levensreddende handelingen........nee, daar is deze expliciet niet voor bedoeld (bij de KL).
Mag ik mijn in de jaren 90 uitgereikte VN koord op mijn uniform dragen...........Vreemd genoeg (vind ik) nee....alleen indien geplaatst bij het 44e RIPJWF na het volbrengen van de oefening Blauw Koord.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.
Veldwachter Bromsnor

moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mythes geen maar wel veel vragen over het wel of niet mogen dragen van allerlei buitenlandse "speldjes" .......99 van de 100 keer niet toegestaan.
Middels rekwest (in bijlage van het Voorschrift) kan je draagrecht niet genoemde buitenlands vaardigheidsembleem aanvragen. Wie heeft heeft die persoon dat wel gedaan...
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik op mijn GLT miniaturen dragen........ja daar waar AT is voorgeschreven maar je hebt dat niet.
Ligt eraan van welk OPCO je bent. Het KLu tenuevoorschrift heeft bijvoorbeeld "GLT1" waarbij zelfs batons gedragen worden. Dat is dan weer niet toegestaan volgens het KL tenuevoorschrift. Soms (niet in jouw bericht, maar algemeen gesproken) lees ik: "Dat staat in VS-2 1593 (KL)", maar Defensie heeft nog meer OPCO's. Overigens vindt ik het KLu tenuevoorschrift mooier gemaakt en met veel meer foto's en duidelijke verwijzingen dan het KL-voorschrift.
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik het Schutzenschnur dragen in NL.........nee alleen tijdens de plaatsing bij een "Duitse" eenheid (multi nationaal).
In de vorige versie van het KMar tenuevoorschrift stond Schutzenschnur nog genoemd. Met de huidige versie (die overigens nu herzien wordt) is dat eruit gehaald. Van die regel "plaatsing bij Duitse eenheid" heb ik overigens nooit gehoord. Waar staat dat geschreven?
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik een rood erekoord (KL) toekennen voor levensreddende handelingen........nee, daar is deze expliciet niet voor bedoeld (bij de KL).
In de huidige richtlijn staat inderdaad dat louter levensreddend handelen niet voldoende is voor het Rood Erekoord. Er staat wel dat het aanleiding kan geven tot nader onderzoek van de persoon, waaruit dan wel redenen tot decoreren met het Rood Erekoord uit kan volgen.
Wat het niet makkelijk maakt is dat de KLu en de KM wel direct een Erekoord geven voor levensreddend handelen. Ook voor bijvoorbeeld HartslagNu-reanimaties. Bij de KMar is er geen Erekoord maar een Waarderingsspeld, en louter levensreddend handelen (zoals reanimeren) is daar onvoldoende. De gedachte daarachter is dat executief personeel van de Marechaussee met enige regelmaat reanimaties uitvoeren, zoals de Politie ook doet.
moos schreef: 06 okt 2023, 09:37 Mag ik mijn in de jaren 90 uitgereikte VN koord op mijn uniform dragen...........Vreemd genoeg (vind ik) nee....alleen indien geplaatst bij het 44e RIPJWF na het volbrengen van de oefening Blauw Koord.
Dat is best vreemd. Is het nu een eenheidskoord (zoals bijvoorbeeld het Fuselierskoord of het Commandokoord) of is het een koord zoals bijvoorbeeld het Zilveren Erekoord, wat hoort bij een specifieke operationele inzet?
skygulik

Bericht door skygulik »

Veldwachter Bromsnor

"Overigens vindt ik het KLu tenuevoorschrift mooier gemaakt en met veel meer foto's en duidelijke verwijzingen dan het KL-voorschrift."

Dank voor het compliment, we hebben als team hier hard aan gewerkt, er zijn wel weer updates nodig maar dat gaat nog komen.

Dit deden we( 4 personen) in de avond/weekenden etc (lees vrije tijd) om hier veel effort in te steken, hier op hebben we de waarderingsspeld van de KLu voor mogen ontvangen.

wat betreft de KLu koord als reanimatiekoord, we willen juist meer af van deze titel voor het koord dus als commissie kijken we hier wel extra scherp naar.
De omnibus dubitandum
Veldwachter Bromsnor

skygulik schreef: 28 okt 2023, 00:15 wat betreft de KLu koord als reanimatiekoord, we willen juist meer af van deze titel voor het koord dus als commissie kijken we hier wel extra scherp naar.
Voor wat het waard is, misschien is het wel verstandig om OPCO-breed afspraken te maken over de criteria van de drie erekoorden/waarderingsspeld om te voorkomen dat er ongelijkheid komt met betrekking tot belonen. Het zou niet van een plaatsing bij een OPCO moeten afhangen of je wel of niet gedecoreerd wordt voor een bepaalde actie of handeling.
skygulik schreef: 28 okt 2023, 00:15 Dank voor het compliment, we hebben als team hier hard aan gewerkt, er zijn wel weer updates nodig maar dat gaat nog komen.

Dit deden we( 4 personen) in de avond/weekenden etc (lees vrije tijd) om hier veel effort in te steken, hier op hebben we de waarderingsspeld van de KLu voor mogen ontvangen.
En terecht. Andere tenuecommissies mogen hier wel voorbeeld aan nemen. Landmacht doet het ook goed. Marine kan beter. Marechaussee is drama.
Janssen

Bericht door Janssen »

Naast wat hierboven al is genoemd heb ook wel eens de volgende uitspraken gehoord, veelal betrekking op reservisten:

Je mag geen Vierdaagse kruis/TMPT/NOC*NSF medaille dragen tenzij je op uitzending bent geweest / de Landmachtmedaille hebt
Of variaties daar op, zolang het maar betrekking heeft op onderscheidingen die je niet door een uitzending of lange operationele dienst hebt verdiend (Nederlandse Parawing B incluis). Er wordt ook wel eens lacherig gedaan over het Vierdaagse kruis omdat het door veel reservisten/NatRessers wordt gedragen, alsof het een militaire wandelclub is die niks anders kan. Dat je als reservist (hoge uitzonderingen daargelaten) geen uitzendmedaille of Landmachtmedaille kan halen, en nationale inzet niet gewaardeerd of erkend wordt, wordt dan gemakshalve over het hoofd gezien.

De Vrijwilligersmedaille wordt niet uitgereikt omdat het dubbel decoreren is t.o.v de Trouwe Dienstmedaille / Officierskruis
Zie ook de discussie hier. Hoewel dit geen wandelgang uitspraak is maar zelfs officieel beleid blijf ik mij verbazen hoe inconsequent Defensie om gaat met 'dubbel decoreren'. Meerdere onderscheidingen ontvangen voor één uitzending (HIM + NAVO/VN/Bondgenoot), Dutchbat III met zelfs vier onderscheidingen (HMV, NAVO medaille, Draaginsigne Dutchbat III en Ereteken van Verdienste), of bijvoorbeeld brandweermannen van de KLU (Trouwe Dienstmedaille / officierskruis én Brandweerkruis) kan wel, maar voor de NatRes kan het opeens weer niet (hoewel het in strikte zin nog niet eens om dubbel decoreren gaat).

Ze gaan 'daarvoor' geen onderscheiding uitreiken omdat er anders te veel reservisten in één keer een onderscheiding krijgen
Heeft betrekking om de Watersnood van 2021 in Limburg. Hierbij zijn naast beroepseenheden van 13X en OOCL ook meerdere compagnieën van 30NatResbat ingezet. Er is vanuit meerdere hoeken geopperd om hier ook een blijk van erkenning en waardering te geven (hetzij een HHR-gesp, Watersnoodmedaille, Draagspeld Groepswaardering e.d) maar ik heb via betrouwbare bronnen vernomen dat men elke vorm erkenning en waardering heeft tegengehouden omdat men niet wilde dat er te veel onderscheidingen werden uitgereikt aan NatRessers. Als dit daadwerkelijk het motief is dan snap ik waarom men de HHR niet wil uitreiken voor binnenlandse inzetten van soortgelijke aard omdat je dan op het domein komt van de NatRes.

Je mag alleen maar onderscheidingen dragen die connectie hebben met Defensie
Ook meermaals gehoord over collega's die bijvoorbeeld een Orde van Oranje-Nassau zonder zwaarden, Brandweerkruis, Rode Kruis onderscheidingen hebben of zelfs als burger de Vierdaagse hebben gelopen. Men wordt er dan op gewezen dat het eigenlijk een ongeschreven regel is dat je in je spange alleen maar onderscheidingen opneemt die je direct hebt verdiend door je werk bij Defensie. Ook regelmatig gehoord tegen NatRes collega's die voornoemde onderscheidingen hebben verdiend naast hun werk bij Defensie.
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.
René

Bericht door René »

Veldwachter Bromsnor schreef: 27 okt 2023, 15:09 In de huidige richtlijn staat inderdaad dat louter levensreddend handelen niet voldoende is voor het Rood Erekoord. Er staat wel dat het aanleiding kan geven tot nader onderzoek van de persoon, waaruit dan wel redenen tot decoreren met het Rood Erekoord uit kan volgen.
Wat het niet makkelijk maakt is dat de KLu en de KM wel direct een Erekoord geven voor levensreddend handelen. Ook voor bijvoorbeeld HartslagNu-reanimaties. Bij de KMar is er geen Erekoord maar een Waarderingsspeld, en louter levensreddend handelen (zoals reanimeren) is daar onvoldoende. De gedachte daarachter is dat executief personeel van de Marechaussee met enige regelmaat reanimaties uitvoeren, zoals de Politie ook doet.
Het initiele idee (uit 2011) achter de instelling van het Ereteken voor Verdienste in brons was dat hiermee (o.a.) langdurig uitstekend/exeptioneel functioneren zou worden beloond.
Daarmee zou o.a. voor de Landmacht het Rode Erekoord voor die gronden kunnen komen te vervallen en de gronden voor het toekennen van dit erekoord meer in lijn zouden kunnen worden gebracht met de erekoorden van de KM en Klu.
(De voorgestelde naam voor de nieuwe onderscheiding was ook 'Eremedaille voor Buitengewoon Functioneren'.)

NB. Wanneer ik kijk naar de toekenningen van het Ereteken voor Verdienste in brons, dan lijkt het mij dat de KM deze initiele doelstelling ook heeft omarmd. In ieder geval (veel) meer dan de overige krijgsmachtdelen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)
Veldwachter Bromsnor

René schreef: 29 okt 2023, 15:59 NB. Wanneer ik kijk naar de toekenningen van het Ereteken voor Verdienste in brons, dan lijkt het mij dat de KM deze initiele doelstelling ook heeft omarmd. In ieder geval (veel) meer dan de overige krijgsmachtdelen.
Beloond de Marine vaker personeel met Ereteken voor Verdienste in brons dan de andere OPCO's?
De Marine heeft verder geen alternatief: ze kennen geen waarderingsspeld en het Marine Erekoord is echt voor levensreddend handelen (daar waar er onvoldoende aanleiding is voor Carnegie Heldenmedaille of Erepenning Menschlievend Hulpbetoon wegens ontbreken van gevaar voor eigen leven).

De Luchtmacht heeft nog de Luchtmacht Waarderingsspeld, die ze uitreiken voor bedrijfsmatige verdiensten. Voor levensreddend handelen (dezelfde criteria als de Marine) bestaat het Luchtmacht Erekoord (en tegenwoordig krijg je er ook een coin bij).

Voor de Landmacht is er nog het Rood Erekoord voor bedrijfsmatige verdiensten, en de Marechaussee heeft de Waarderingsspeld. Doordat de KL, KLu en KMar alternatieve beloningswijzen heeft, en de KM niet, kan ik me inderdaad voorstellen dat de Marine vaker Ereteken voor Verdienste in brons-voordrachten doet. Al speelt vaak ook "cultuur" een rol. Misschien heeft de Marine daar ook een positieve cultuur hierin.
Als voorbeeld: het viel mij namelijk laatst op hoe veel Rood Erekoorden er rondlopen bij de Huzaren van Boreel. Klaarblijkelijk heerst daar een positieve beloningscultuur voor Rood Erekoorden.
Veldwachter Bromsnor

René schreef: 29 okt 2023, 15:59 (De voorgestelde naam voor de nieuwe onderscheiding was ook 'Eremedaille voor Buitengewoon Functioneren'.)
Doet me denken aan de Bundeswehr Ehrenmedaille, naast de drie Ehrenkreuzen. Lat ligt niet hoog voor de Bundeswehr Ehrenmedaille, al is het opvallend dat in de "afgelopen 10 jaar" (lees: 2006-2017), de Ehrenmedaillen het minst vaak zijn uitgereikt. Van meest naar minst: goud, zilver brons, ehrenmedaille.
Maar een idee om bijvoorbeeld nog naast het Ereteken voor Verdienste nog een Eremedaille voor Verdienste in te stellen dat alle toekenningsgronden van KLu waarderingsspeld, Rood Erekoord, en Waarderingsspeld KMar ondervangt, en de Erekoorden puur voor levensreddend handelen laat, is misschien wel wat voor te zeggen.
Immers, de vermoedelijke ontstaansgeschiedenis van het Rood Erekoord gaat ook over dapper handelen, en niet over bedrijfsmatige verdiensten.
Plaats reactie

Terug naar “Opmaken van onderscheidingen”