Generaal-majoor Hendrik Johan Phaff

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Plaats reactie
Rogier

Generaal-majoor Hendrik Johan Phaff

Bericht door Rogier »

Hendrik Johan Phaff, geboren 1 juni 1887 in Den Haag, overleden 1970 in Leiden, was o.a. ordonnansofficier van koningin Wilhelmina. Hij verliet als generaal-majoor de dienst met eervol ontslag in 1945. Hij kreeg enkele interessante buitenlandse onderscheidingen. Wie o wie heeft toegang tot de naam- en ranglijst uit die tijd waarin zijn onderscheidingen worden opgesomd en wil mij dat laten weten? Ik ben ook geïnteresseerd in het jaarteken op zijn Jeneverkruis en of het Amerikaanse Legion of Merit wordt genoemd. Hij kreeg in 1946 toestemming die te dragen.
Een en ander zal worden opgenomen in een artikel in Decorare nr. 50 van de Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen: een jubileumnummer in verband met het 30-jarig bestaan van die vereniging.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE
Herman V

Re: Generaal-majoor Hendrik Johan Phaff

Bericht door Herman V »

Rogier,

Zie bijgaand kaartje van de Kanselarij.

Mvg Herman
00127912.PDF
(58.09 KiB) 15 keer gedownload
Herman V

Bericht door Herman V »

Hij werd op 9 september 1910 2e luitenant en ging in juli 1945 met pensioen. Hij ontving het jaarteken XXX voor het officierskruis, waarschijnlijk in 1946, de eerste uitreiking na WO2, waarbij een inhaalslag werd gedaan.

Onderstaand een afbeelding van zijn onderscheidingen vermeldt in de NR1940. De eerste ranglijst na WO2 verscheen in 1949, hier staat hij uiteraard niet meer in vermeldt.
Screenshot_2023-10-02-21-50-15-1.png
Herman V

Bericht door Herman V »

En hij heeft in 1931 en 1932 de Nijmeegse vierdaagse uitgelopen.
Rogier

Bericht door Rogier »

Dank je Herman. In de set die in Decorare wordt besproken, zit het Officierskruis XXV. Dat verbaasde me. Er zit ook het ridderkruis ON met zw bij, terwijl hij later is bevorderd tot officier. Ook NL3 zit er niet bij. Hij heeft duidelijk zijn set niet bijgehouden. Vierdaagsekruis en Mobilisatiekruis 14-18 zitten er wél bij.
Herman V

Bericht door Herman V »

Hallo Rogier, ik denk, net zoals jij, dat hij na zijn pensioen zijn medailleset niet meer heeft geüpdate met de Nederlandse Leeuw en het jaarteken XXX. Dat zie je wel vaker. Ik heb een miniatuurset van een Generaal-majoor die ook gestopt is na zijn pensioen. Mist hierdoor ook 2 onderscheidingen.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe Decorare.

Mvg
Herman
Rogier

Bericht door Rogier »

Hoi Herman, in de set van Phaff zit Vierdaagsekruis zonder kroon. Als hij in 1931 en 1932 de tocht heeft uitgelopen, zou hij toch het model met kroon moeten dragen, voor tweemaal? Of was dat indertijd anders?
Hoor het graag.
Groet, Rogier
Herman V

Bericht door Herman V »

Het betreft inschrijvingen voor de vierdaagse. In 1932 staat vermeldt bij beloning 'kroon'. Blijkbaar heeft hij hem toen niet uitgelopen.
Rogier

Bericht door Rogier »

Dank je Herman.
Plaats reactie

Terug naar “Decorandi”