Nieuwe onderscheiding UK: For Humanitarian Service

Plaats reactie
Veldwachter Bromsnor

Nieuwe onderscheiding UK: For Humanitarian Service

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

On 23 July 2023 the Government announced the introduction of a Humanitarian Medal. The Humanitarian Medal will be awarded to those in public service and members of organisations that contribute on behalf of HM Government, such as charities, which respond in support of human welfare during or in the aftermath of a crisis - for example, in combating a life-threatening crisis; providing disaster relief or aid provision; whether in hazardous circumstances such as conflict zones or otherwise; both in the UK and internationally.

Instellingsbesluit:
https://www.gov.uk/government/publicati ... mand-paper

Het grote verschil met onze Herinneringsmedaille Humanitaire Hulpverlening bij Rampen, is dat de Britse onderscheiding ook toegekend kan worden voor rampenhulpverlening op het grondgebied van de UK. Voor onze medaille kan er alleen gedecoreerd worden voor hulpverlening buiten Nederland. In het Adviesrapport Herziening Decoratiestelsel wordt dit gebrek ook besproken, maar heeft niet geleid tot een advies om het toepassingsgebied voor toekenning van de Herinneringsmedaille te verruimen. Tevens worden er geen andere onderscheidingen ingesteld. Het standpunt is dat ondersteuning civiele autoriteiten onder het takenpakket van de krijgsmacht valt. Alleen door bezoldiging op basis van de toelage "Bijzondere inzet", telt dit mee in de Krijgsmachtdeelmedailles (Landmachtmedaille enzovoorts). Iets waar bijvoorbeeld de reservisten van de Nationale Reserve, die wel hulp hebben verleend in bijvoorbeeld Limburg, nauwelijks aan toe kunnen komen (500 toelagedagen in totaal).
Bijlagen
For Humanitarian Service
For Humanitarian Service
Hbo

Re: Nieuwe onderscheiding UK: For Humanitarian Service

Bericht door Hbo »

Veldwachter Bromsnor schreef: 27 jul 2023, 21:02 In het Adviesrapport Herziening Decoratiestelsel wordt dit gebrek ook besproken, maar heeft niet geleid tot een advies om het toepassingsgebied voor toekenning van de Herinneringsmedaille te verruimen. Tevens worden er geen andere onderscheidingen ingesteld. Het standpunt is dat ondersteuning civiele autoriteiten onder het takenpakket van de krijgsmacht valt. Alleen door bezoldiging op basis van de toelage "Bijzondere inzet", telt dit mee in de Krijgsmachtdeelmedailles (Landmachtmedaille enzovoorts). Iets waar bijvoorbeeld de reservisten van de Nationale Reserve, die wel hulp hebben verleend in bijvoorbeeld Limburg, nauwelijks aan toe kunnen komen (500 toelagedagen in totaal).
Hallo Bromsnor, in het Eindrapport Werkgroep Herziening Decoratiestelsel worden een aantal aanbevelingen gedaan. Je hebt helemaal gelijk dat in het rapport het verruimen van de toekenningscriteria van de HHR niet wordt geadviseerd, het tegendeel zelfs.
Echter worden er wel aanbevelingen gedaan t.a.v. deelname aan Type 2 en Type 3 inzet (3e Hoofdtaak, bijzondere inzet/gevechtsomstandigheden).

V.w.b. bijzondere inzet wordt, zoals je zelf al aangeeft, geadviseerd om deelname aan een Type 2 inzet onder de systematiek van de KMDm's te scharen. Waarbij deelname aan een inzet zwaarder zou moeten wegen en als zodanig duidelijk herkenbaar zou moeten zijn. De commissie geeft als voorbeeld door een ster op het lint en op de baton te dragen. De berekeningssystematiek is nog niet bekend, maar ik kan me voorstellen dat de militair (in actieve dienst of reservist) die ingezet wordt in het kader van een Type 2 inzet de KMDm toegekend krijgt met 'device' ongeacht het aantal operationele dagen.

Volgens mij wordt het rapport nu uitgewerkt, ik ben benieuwd wat er uiteindelijk wordt aangepast/veranderd.
Veldwachter Bromsnor

Bericht door Veldwachter Bromsnor »

Hbo schreef: 28 jul 2023, 11:37 Volgens mij wordt het rapport nu uitgewerkt, ik ben benieuwd wat er uiteindelijk wordt aangepast/veranderd.
@Hbo, weet je toevallig hoe lang dat ongeveer nog gaat duren voordat de militair er wat van gaat merken?
Hbo

Bericht door Hbo »

Nee daar durf ik geen uitspraken over te doen, ik baseer mijn uitspraak op de veteranennota 2022-2023 (pagina 17, herziening decoratiestelsel) .

https://open.overheid.nl/documenten/1af ... d9740/file

Ik ben verder niet betrokken bij dit project, maar slechts een geïnteresseerde toeschouwer. Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen, maar naar aanleiding van het Eindrapport Herziening Decoratiestelsel zouden er wel eens wat ‘interessante’ reparaties plaats kunnen vinden. Of dat gaat resulteren in wijzigingen of toekenningen van onderscheidingen met terugwerkende kracht valt nog te bezien uiteraard. ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Groot-Brittannië”