Eerste Ridderorde van Nederland

Plaats reactie
Marco
Contacteer:

Eerste Ridderorde van Nederland

Bericht door Marco »

Lodewijk Napoleon was de jongere broer van Napoleon I en werd op 6 juni 1806 "Zijne Majesteit Lodewijk Napoleon door de genade Gods en de constitutie des rijks Koning van Holland, Connétable van Frankrijk".

De Bonapartes omringden zich met pracht en praal en ook Lodewijk Napoleon wenste zijn koningschap met een ridderorde luister bij te zetten. Nederland, dat eeuwenlang een republiek was geweest, kende geen eigen ridderorde. Daarom schreef de koning op 24 augustus 1806 vanuit Aken aan zijn keizerlijke broer: "Je désiderais former un ordre de l'Union. Cela fera un grand bien. Je suppli V(otre) M(ajesté) de me dire si elle appreuve le dessin que j'ai la liberté de lui adresser. Il sera simplement honorofique, sans aucune espèce de traitement. La devise est autour signifie: L'Union fait notre force". (Nederlands: "Ik wens een ridderorde in te stellen. Het zal veel goeds doen. Ik verzoek Uwe Majesteit om toe te stemmen en aan het ontwerp waarvan ik de vrijheid neem om haar aan u voor te leggen uw goedkeuring te verlenen. Het zal een erekruis zijn waaraan geen voorrechten verbonden zullen worden. Het devies is van belang en zal Eendracht maakt macht luiden.")

Afbeelding

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Unie
ErikMuller
Contacteer:

Bericht door ErikMuller »

Technisch gezien is dit de eerste Ridderorde van het Koninkrijk Holland, niet van Nederland. De eerste Nederlandse ridder(lijke)orde stamt al van 1290 en is de Orde des Graven (ook wel Orde van Sint Jacob). In 1391 is daar de Orde van de Tuin aan toegevoegd.

Er is op dit moment in Nederland nog steeds een groepering actief die claimt de directie rechtsopvolger te zijn van deze Orde van Sint Jacob. Zij gaan door het levens als Souvereine Orde van Sint Jacob in Hollandt.
Marco
Contacteer:

Bericht door Marco »

Koninkrijk Holland. Dat bedoelde ik ook. :D

Ik dacht dat die Soevereine Orde van St. Jacob in Holland een fantasie-Orde was, en dus niet wordt erkend.
ErikMuller
Contacteer:

Marco schreef:Koninkrijk Holland. Dat bedoelde ik ook. :D

Ik dacht dat die Soevereine Orde van St. Jacob in Holland een fantasie-Orde was, en dus niet wordt erkend.
Ze hebben zichzelf Soeverein gemaakt in 1818. Koning Willem I erkende ze inderdaad niet. Onder oud-grootmeester dr. Ates deden ze in ieder geval historisch onderzoek naar Floris V. Van Henny Meijer begreep ik (25-11-2011) dat dit nog steeds het geval is en dat de Orde inmiddels diverse jaarboeken heeft gepubliceerd met historisch wetenschappelijk onderzoek naar haar geschiedenis.
Laatst gewijzigd door ErikMuller op 25 nov 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Contacteer:

Bericht door Marco »

Sjieke biljartclub dan. :D
ErikMuller
Contacteer:

Dat was de mening van een oud-lid van de Orde.
Laatst gewijzigd door ErikMuller op 25 nov 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco
Contacteer:

Bericht door Marco »

Daar kan ik helemaal inkomen.
genie 79 libanon
Contacteer:

link gevonden

Bericht door genie 79 libanon »

http://www.st-jacob.nl/
is een wel erg luxe club :P
Roel
Moderator
Contacteer:

Re: Eerste Ridderorde van Nederland

Bericht door Roel »

Hier een onderzoek geschreven door Henny Meijer over deze vrij onbekende eerste Ridderorde van Nederland!

Henny bedankt voor deze bijdrage, zeer interessant!
Bijlagen
Artikel Butkens door HGM.pdf
(285 Bytes) 283 keer gedownload
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA
Plaats reactie

Terug naar “Ridderorden voor 1813”