Prins Mauritsmedaille

Rode Kruis, Nijmeegse Vierdaagse, etc. etc.
Alex

Prins Mauritsmedaille

Berichtdoor Alex » 05 Aug 2009, 21:49

Prins Mauritsmedaille voor bgen b.d. J.R.M Vermeulen
Op 28 november 2008 heeft het bestuur van de Koninklijke Vereniging Ons Leger de Prins Maurits-medaille toegekend aan de brigadegeneraal b.d. J.L.R.M. Vermeulen voor de wijze waarop hij gedurende zijn actieve diensttijd maar zeker ook daarna, op uitstekende wijze inhoud heeft gegeven aan de verhoging van het aanzien van de krijgsmacht in het algemeen en van de Koninklijke Landmacht in het bijzonder.
Door zijn doortastend optreden wist hij een groot aantal toekomstige ontwikkelingen en vooral de knelpunten aangaande werving en behoud van personeel zodanig te identificeren, dat, in relatie tot de arbeidsmarkt, hierop vroegtijdig kon worden geanticipeerd. Met overtuigingskracht en als inspirator heeft hij een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het creëren van een brugfunctie tussen het Ministerie van Defensie en overige overheidsinstanties, in het bijzonder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Bovendien heeft hij een wezenlijke bijdrage geleverd bij het tot stand doen komen van deelaspecten in het kader van instroom, doorstroom en uitstroom van personeel bij de projecten ‘Eerder Verworven Competenties’, ‘Loopbaanlint’ en ‘van Werk naar Werk’. Daar waar mogelijk onderstreepte hij steeds het belang van optimaal voor haar taken toegerust personeel van de krijgsmacht.
Decorandus heeft als officier door zijn niet aflatende inzet en betrokkenheid op een zeer positieve wijze een substantiële bijdrage geleverd aan de verhoging van het aanzien van en de waardering voor en het inzicht in de wijze van optreden van de Nederlandse krijgsmacht.

Een compleet overzicht van de ontvangers van de Prins Mauritsmedaille staat op de site van de vereniging: http://www.onsleger.nl/
Bijlagen
Prins-Mauritsmedaille.jpg
Prins-Mauritsmedaille.jpg (11.09 KiB) 9998 keer bekeken
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Michel

Re: Prins Mauritsmedaille

Berichtdoor Michel » 25 Aug 2010, 00:08

Nu heb ik een vraagje over deze medaille.

Op 14 november 1994 heeft het bestuur bij haar besluit de PRINS MAURITS MEDAILLE toegekend aan:

1 (NL/BE) VERENIGDE NATIES TRANSPORTBATALJON

Vanwege het op zeer verantwoorde wijze uitvoeren van humanitaire taken, onder de vlag van de Verenigde Naties, in een gebied van het Voormalig Joegoslavië waar een totale oorlog woedde.
Het bataljon volbracht deze taken, ondanks vele tegenslagen, op voorbeeldige wijze.
Sedert november 1992 gaven de militairen van deze eenheid blijk van grote opofferingsgezindheid, kameraadschap en goede teamgeest.
In hoge mate droegen zij bij tot het hoog houden van de goede naam van de krijgsmacht en, in het bijzonder die van de landstrijdkrachten.

(dit is de enige keer geweest dat een bataljon deze medaille heeft mogen ontvangen)

Omdat het bataljon deze medaille heeft gekregen word deze dan ook aan de individuele militairen gegeven die daar hebben gediend of is het alleen een blijk van waardering voor het bataljon???
Nu snap ik eigenlijk niets van de Nederlandse decoratie.
Ik heb namelijk 2 ex collega's zien lopen met deze medaille vandaar mijn vraag.

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 25 Aug 2010, 05:03

Het is niet zo dat - als bij sommige gedecoreerde Amerikaanse eenheden - het personeel ook de onderscheiding mag dragen. Het is zoals het er staat; het bataljon krijgt hem. Niet het personeel, ook niet het personeel dat er destijds bij zat.

Ben trouwens benieuwd wie er mee rondloopt dan, weet je dat zeker ?
De onderscheiding is namelijk maar sporadisch uitgedeeld sinds '35 en dan vooral aan bd' ers.

Thijs

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 27 Aug 2010, 09:37

Bij de Amerikanen gaat het alleen om de Unit Citations die door de leden gedragen mogen worden. Overige onderscheidingen aan vaandels van de Amerikaanse eenheden mogen niet door de leden van die eenheid gedragen worden. Ik wordt regelmatig door Amerikanen gevraagd of ik een Verzetsherdenkingskruis of Militaire Willems-Orde voor ze kan regelen omdat ze in 1944-1945 bij de 82nd of 101st Airborne Division hebben gezeten. Moet die oude knarren dan toch teleurstellen.

Vorig jaar is het er wel eentje gelukt om een VIP-behandeling te krijgen in Kandahar. Hij zou de MWO dragen. Bleek echter een 82nd Aiborne veteraan te zijn die nimmer de MWO als individu had ontvangen.

Ook voor de Maurits-medaille geldt inderdaad: hij is aan het bataljon uitgereikt en dient dus aan het vaandel van dit bataljon bevestigd te worden. Aangezien dit er niet is, wordt de medaille bewaard bij de traditiekamer van het dienstvak aan- en afvoertroepen (is mij ooit verteld). Wel heeft elk lid van het bataljon een oorkonde gekregen ter herinnering aan het feit dat de Mauritsmedaille is toegekend.

Ook toen de Onderofficieren van de Landmacht in algemene zin de Mauritsmedaille toegewezen kregen waren er diverse onderofficieren die riepen dat ze de Mauritsmedaille mochten dragen. Ook dat was niet zo. Ik weet niet of alle dienende onderofficieren toen ook een oorkonde hebben ontvangen.

Leon

Berichtdoor Leon » 02 Mar 2015, 18:15

Ik las op de site van ons leger dat de prins maurits medaille dit jaar toegekend gaat worden aan het Korps Nationale Reserve.

Zal dit dat dan 1 eenheidsmedaille worden of krijgt iedereen er een?

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 02 Mar 2015, 19:43

Leon schreef:Ik las op de site van ons leger dat de prins maurits medaille dit jaar toegekend gaat worden aan het Korps Nationale Reserve.

Zal dit dat dan 1 eenheidsmedaille worden of krijgt iedereen er een?
Ik denk dat het antwoord van Erik Muller hierboven een antwoord op je vraag is.

René

Berichtdoor René » 07 Apr 2015, 16:28

Zaterdag 11 april zal de Prins Mauritsmedaille in Soesterberg worden toegekend aan het Korps Nationale Reserve.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23893477/__Medaille_voor_100-jarig_korps__.html
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

officier

Berichtdoor officier » 11 Apr 2015, 16:32

René schreef:Zaterdag 11 april zal de Prins Mauritsmedaille in Soesterberg worden toegekend aan het Korps Nationale Reserve.
Bijlagen
image.jpg
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Apr 2015, 21:13

Mooie foto! Jammer dat men bij deze onderscheiding niet de traditie van het dragen aan de banier heeft.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 15 Apr 2015, 05:56

Roel schreef:Mooie foto! Jammer dat men bij deze onderscheiding niet de traditie van het dragen aan de banier heeft.

Het is muggenziften, maar de KL heeft geen banieren alleen Vaandels, standaarden, onderdeelsvlaggen, onderdeelsrichtvlaggen en onderdeelsvaantjes en links en rechts nog een uitzendvlag.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Apr 2015, 07:15

Muggenziften mag! I stand corrected! :)
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Erkende onderscheidingen”