Niet officiële onderscheidingen in een medailleset

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Bram

Berichtdoor Bram » 05 Jul 2007, 23:40

Nog afgezien daarvan, maar wie gaat een LT-Gen vertellen dat het niet mag? Rank has it's privileges remember ;-)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Jul 2007, 09:42

Klopt, overigens heb ik van Baal wel commentaar horen leveren op de vele verenigingsonderscheidingen in de set van een libanon veteraan (8 of 9 stuks) Deze draagt nu alleen nog maar de medailles die men van de overheid mag dragen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Jack

Berichtdoor Jack » 06 Jul 2007, 16:23

Aha, de pot verwijt de ketel......

Laat hij maar eerst eens op z'n eigen borst kijken en dan de hand in eigen boezem (decoraties) steken!!

Bram

Berichtdoor Bram » 06 Jul 2007, 19:03

Absoluut met bovenstaande reacties eens! Maar goed hij is nu toch bd. Kan hij, net als zoveel veteranen (tenminste krijg die indruk soms) een boel van die officieuze onderscheidingen erbij laten opmaken :wink:

Jack

Berichtdoor Jack » 06 Jul 2007, 19:05

Roel Rijks schreef:Klopt, overigens heb ik van Baal wel commentaar horen leveren op de vele verenigingsonderscheidingen in de set van een libanon veteraan (8 of 9 stuks) Deze draagt nu alleen nog maar de medailles die men van de overheid mag dragen.

Ken jij die man misschien??
Wellicht dat het de moeite is om zijn medailleset's voor én na te laten zien met een foto of een beschrijving??

Bram

Berichtdoor Bram » 06 Jul 2007, 19:11

Ja dat zou wel interessant zijn! Voor de opkomst van de vredesoperaties waren de batons niet echt in overvloede, zo heeft mijn overgrootvader in 40 dienstjaren 4 onderscheidingen gekregen. Zoiets lijkt me tegenwoordig haast onmogelijk.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 06 Jul 2007, 19:27

Jack schreef:
Roel Rijks schreef:Klopt, overigens heb ik van Baal wel commentaar horen leveren op de vele verenigingsonderscheidingen in de set van een libanon veteraan (8 of 9 stuks) Deze draagt nu alleen nog maar de medailles die men van de overheid mag dragen.

Ken jij die man misschien??
Wellicht dat het de moeite is om zijn medailleset's voor én na te laten zien met een foto of een beschrijving??

hier een foto van misschien iets vergelijkbaars
Afbeelding
2 medailles die elke nederlandse unifil soldaat kreeg voor zijn of haar bijdrage aan de unifil missie

Afbeelding
voorbeeld van de extra medailles (ik heb geen idee welke de laatste 4 medailles zijn)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Jul 2007, 19:46

De set leek erg op deze groep met nog een 2 of 3 tal verenigingsmedailles er bij....

Vergeet echter niet dat je iemand zoiets niet altijd kan kwaad nemen, ten eerste heeft niet iedereen verstand van onderscheidingen en ten tweede is het natuurlijk goed mogelijk dat iemand door zaken die ze mee hebben gemaakt op uitzending behoefte hebben aan erkenning en deze misschien vinden in hun onderscheidingen.
Lid van SRO en OMSA

Bram

Berichtdoor Bram » 06 Jul 2007, 20:57

Nee dat snap ik ook wel. Maar neem nou bijvoorbeeld een tijdje terug (weet zo niet meer wanneer precies) toen het Nobelcomite de nobelprijs voor de vrede uitreikte aan de VN vredesoperaties. Toen is er een (ik geloof Deense) firma geweest die een (in mijn ogen afschuwelijke) medaille op de markt heeft gebracht waardoor het lijkt alsof iedere veteraan aan VN vredesmissies een Nobelprijs heeft ontvangen. Terwijl deze natuurlijk nooit individueel bedoeld is geweest.

Heb een link gevonden: http://www.skanhandel.dk/English/FP-1988-stor-UK.htm

Trouwens daar staan ook de onderscheidingen die in bovenstaande spange zitten. Tenminste 3 van die 4 komen bij de firma SHK vandaan.

Medaille 3 is de International Peace Prize Medal 1988
Medaille 4 is de UN 50th Anniversary Medal
Medaille 5 is de International Veteran Millenium Medal
Medaille 6 is de International Volunteers Foreign Service Medal

Alle 4 komen dus bij die Deense firma vandaan!

Vind dat onderscheidingen een teken van waardering en erkentelijkheid dienen te zijn en als je dan kijkt wat de firma SHK vraagt voor 1 (officieuze) medaille! 100 Euro voor de Peace Prize Medal!!

Just my 2 cents trouwens.

P.s. misschien idee om deze thread te verplaatsen? De link met Van Baal wordt nu wel erg 'dun'.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Jul 2007, 22:10

Dit topic is een afsplitsing van de discussie in: Generaal b.d. Ad van Baal (voormalig IGK)
Lid van SRO en OMSA

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 07 Jul 2007, 00:36

volgens mij mag een veteraan dit gewoon dit gewoon dragen. Het punt is volgens mij dat de meeste verenigings medailles en deze 4 extra vn medailles niet door defensie erkend zijn en om die reden dus niet op het nl uniform gedragen mogen worden. Een veteraan zit niet meer in dienst dus die zou als het goed is zelf kunnen bepalen wat hij wel of niet draagt (vul me aan of verbeter me als dit niet juist is)

Afbeelding
Dit is trouwens ook een mooi voorbeeld, Ik weet dat de eerste medaille de vrijwilligers medaille voor openbare orde en veiligheid is en dat deze vaak aan de natressers, vrijwillige politie/brandweer wordt verleent. Maar ik zou niet weten welke de laatste 2 zijn en om welke redenen men die kan krijgen
Laatst gewijzigd door JRHimself op 07 Jul 2007, 00:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram

Berichtdoor Bram » 07 Jul 2007, 00:40

Nee natuurlijk mag dat. Dat bedoelde ik ook te zeggen met de opmerking dat Van Baal nu buiten dienst is en dus ook deze mag dragen. Alleen blijf ik het vreemd vinden dat iemand bijna 350 euro ofzo uitgeeft aan deze 4 onderscheidingen. Vind het persoonlijk afbreuk doen aan de andere onderscheidingen die je uit waardering en erkentelijkheid ontvangen hebt.

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 07 Jul 2007, 00:56

Bram schreef:Nee natuurlijk mag dat. Dat bedoelde ik ook te zeggen met de opmerking dat Van Baal nu buiten dienst is en dus ook deze mag dragen. Alleen blijf ik het vreemd vinden dat iemand bijna 350 euro ofzo uitgeeft aan deze 4 onderscheidingen. Vind het persoonlijk afbreuk doen aan de andere onderscheidingen die je uit waardering en erkentelijkheid ontvangen hebt.

ben ik met je eens, alleen had ik je stukje niet gelezen over het buitendienst zijn vandaar mijn stukje tekst :wink:

Bram

Berichtdoor Bram » 07 Jul 2007, 01:01

Haha okay! :-)
Die laatste 2 ook geen idee...zou bijna, bij die laatste zeker, denken aan een Belgische onderscheiding??

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Jul 2007, 07:23

De tweede onderscheiding is van de organisatie "IMOSPHINX Academy Belgium"
Lid van SRO en OMSA

7Bong15

Berichtdoor 7Bong15 » 07 Jul 2007, 17:31

De derde onderscheiding is van de organisatie "KONINKLIJKE EN MENSLIEVENDE VERENIGING DER DRAGERS van ERETEKENS en MEDAILLES
van BELGIË".

Dit is de "Orde van het Belgisch Kruis" (Ordre de la Croix Belge). Er zijn de grades de Ridder, Officier, Commandeur, Groot Officier en Groot Lint.

deejay

Berichtdoor deejay » 07 Jul 2007, 23:54

Het zou toch niet moeten kunnen om niet officiele medailles tussen officiele (koninklijke)medailles te dragen. Bij het opmaken zouden ze daar toch op kunnen letten en de klanten er op wijzen?

deejay

Berichtdoor deejay » 07 Jul 2007, 23:58

Binnen defensie zie ik regelmatig militairen met niet officiele medailles, soms lijken ze wel kerstbomen, doen afbreuk zowel aan zichzelf als aan de organisatie. Een opmerking er over plaatsen is vaak niet genoeg om dit tegen te gaan. Er zouden meer sancties tegen het dragen van niet officiele en niet formeel uitgereikte medailles en onderscheidingen moeten komen vind ik.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Jul 2007, 00:16

Komen we dan niet terug bij de kennis. Hebben ze enig idee wat ze mogen dragen en waar het voor staat? Kennen ze de geschiedenis en de symboliek?

Ik heb ooit een jonge militair bijna een Ridder Militaire Willemsorde omver zien lopen. Vroeger brachten ze daar nog de militaire groet aan.....
Lid van SRO en OMSA

Bram

Berichtdoor Bram » 08 Jul 2007, 00:42

Das wel een interessante vraag die Roel opwerpt: weet de 'gemiddelde' militair uberhaupt wel iets over het decoratiestelsel?

majorruud

Berichtdoor majorruud » 02 Mei 2008, 19:28

Heren,

Dit is een maand of 10 na jullie laatste mail wisseling, maar ben vandaag voor het eerst op dit forum terecht gekomen, zoekende naar 'nep veteranen'.
Ben zelf 34 jaar militair geweest en de laatste jaren heb ik me zelf ook erg gestoord aan "veteranen" die zelf nog een winkelwagentje vol aan onderscheidingen hebben aangeschaft.
Zo zijn er vooral in Limburg vele met een serie van de Belgische Organisatie Interallied Militairy Organization Sphinx (IMOS).
Heb iemand nagezocht, die in '73 de dienst heeft verlaten met 3 medailles en beste man loopt nu met zo'n 14 medailles in 2 rijen. Niet alleen het aantal, maar ook de opmaak roept dan vragen op. Ook draagt deze man medailles die ná zijn diesttijd zijn ingesteld en brevetten die 'in zijn tijd' nog niet gehaald konden worden.
Voor militairen buitendienst geld namelijk ook gewoon het Handboek Onderscheidingen van het Mindef. Dus alleen de door defensie uitgerijkte en op de voorgeschreven wijze.
Heb zelf vragen gesteld bij het ministerie en het VeteranenInstituut, maar ik moet maar medelijden hebben met ze, of ze er zelf op aanspreken, dat zagen ze niet als hun taak.
Ik zelf vind het vooral lullig voor de echte veteraan die maar netjes zijn éne, maar verdiende, grootkruis draagt.
Kijk weer uit naar Wageningen en het Malieveld dit jaar, naar wat er dit keer voor wildgroei tussen loopt.
m.v.g.

Ruud

marineman

Berichtdoor marineman » 25 Mei 2008, 14:02

Ja..Ik kwam een keer op een reunie terecht van oud Indie Gangers. Liep er een rond met 2 x de MWO op de borst.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Mei 2008, 18:17

Ik ben net terug van de herdenking in Margraten en de receptie daarna. Ook daar weer veel veteranen met 1 officiele medaille en 6 a 7 overige eretekens... Toch jammer.

De diverse hoge officieren die ik daar gezien heb (Admiraals, Generaals en Kolonels) droegen minder dan de gemiddelde wapenbroeder!
Lid van SRO en OMSA

genie 79 libanon

Berichtdoor genie 79 libanon » 07 Jun 2008, 10:40

ik pleit als veteraan voorzichtig te zijn met snelle conclusies
er zijn medailles die je na je dienst tijd kan halen
b.v het 4 daagse kruis , maar ook het europa kruis
deze heb ik ook bij ww1 veteranen gezien ,zelf heb ik hem nu ook
maar aankomend jaar ga ik het programma van de sport medaille doen
en heel mischien de tpmt ,als ik het vol breng gaan deze gewoon bij mijn setje ,
tijdens een aantal veteranen ontmoetings dagen ben ik overegens een ww2 veteraan tegen gekomen met nederlands ,usa ,brits frans en sovjet medailles op de borst,maar als je dan het verhaal er achter hoort
10 mei de meidagen ,krijgs gevangen ,vlucht via frankrijk naar england
krijgsgevangen vlucht naar de ussr dan krijg je ook beeld van zijn rijtje
welk op het oog onlogisch is maar eenmaal het verhaal er achter
soms kan je dus mensen flink kwetsen door dat snel te concluderen
wel het kaf van het koren scheiden
de setjes bij de oud unifillers zijn geaccepteerd zo ver ik de stukken heb gelezen
het feit dat er voor sommige betaalt moest worden is niet per definitie "koop" in nederlands indie was dat ook al een gebruik
*note* defensie liet de deken betalen waar gesneuvelde jongens in begraven werden

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 07 Jun 2008, 15:01

genie 79 libanon schreef:ik pleit als veteraan voorzichtig te zijn met snelle conclusies

Ik pleit als 'mezelf' voor keiharde confrontatie :P

De nuance is hier (net als in sommige andere stukjes op het forum) dat het gaat om het principe of iemand de medaille draagt omdat hij of zij er recht op heeft OF omdat hij of zij zichzelf graag behangt met medailles.

Wat de reden ook is, zelfwaardering / eigendunk / mediageilheid / verwerkingsgedachten / etc, het blijft overeind staan dat als je medailles koopt, dat toch een beetje iets zieligs heeft.

Maar iedereen moet dat voor zichzelf weten. Als je het kunt betalen en je vindt het belangrijk, dan moet je het vooral doen !

(Laat het maar eens gezegd zijn.)

Thijs

Terug naar “Algemene vragen”