Onderscheidingen Forum

Forum voor discussie over Nederlandse en buitenlandse onderscheidingen
Het is nu 25 okt 2014, 00:05

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: EU-medailles
BerichtGeplaatst: 28 jul 2009, 18:28 

Zoals beloofd geef ik hierbij even een uitleg over de EU-medailles van mijn collega Cor en mijzelf. Deze hebben we gekregen n.a.v. onze EUPOL-Kinshasa missie in 2006 te Congo. Er is iets vreemd aan de hand met deze onderscheidingen. Normaal gesproken wordt de EU-medaille voorzien van een gesp die de missie weergeeft. De collega’s die deel uitmaakten van de EUFOR-missie of EUSEC-missie kregen een medaille voorzien van een gesp met het opschrift EUFOR RD Congo danwel EUSEC RD Congo (Ondanks dat er weinig democratisch is in Congo staan de letters RD voor Republique Democratique). Ook bij de EU-medaille van Cor en mij had dus moeten komen te staan EUPOL RD Congo i.p.v. alleen EUPOL.

Tot onze verrassing kregen we nog een tweede EU-medaille met dezelfde gesp. Deze medaille heeft een gele baan in het midden en drie strepen aan weerzijden van deze baan. Het geheel is op een blauwe achtergrond. Waarom deze 2e medaille? Het zekere antwoord heb ik niet maar ik weet nog wel dat de ‘Chef de Mission’ enorm medaillegeil was en dit vermoedelijk in Brussel heeft geregeld. Waarom de medaille er zo uitziet, weet ik wel. Tijdens de regeerperiode na president Mobutu wilde de nieuwe president Laurent Kabila een nieuwe vlag voor Congo. Dit werd een blauwe vlag met in het midden een gele ster en aan de linkerzijde zes gele sterren. Laurent Kabila werd vermoord en zijn zoon Joseph Kabila is de huidige president. Hij veranderde de vlag per 1 maart 2006 opnieuw. De ‘Chef de Mission’ wilde nu ook weer een nieuwe medaille voor de EU-collega’s. Ze kregen ook al een gouden Congolese medaille na één jaar dienst (Cor en ik dus net niet maar ... zouden hem wel kunnen kopen voor $ 400,-). We hadden dan de bizarre situatie kunnen krijgen dat we voor één missie vijf medailles zouden krijgen uitgereikt. ( 1x Congo, 3 x EU en 1x NLD). Sommigen onder jullie willen graag alles weten over de achtergronden van onderscheidingen vandaar deze bijdrage. Kijk ook eens op http://www.vredesmissies.nl en klik vervolgens op MEDAILLES.

Vr.gr.
Kees Poelma

Bijlagen:
eupol kinshasa medailles.jpg
eupol kinshasa medailles.jpg [ 126.33 KiB | 6023 keer bekeken ]
 Profiel  

Berichttitel: Re: EU-medailles
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009, 21:04 

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Wel bizar hoor..... :arrow:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 09:14 
Moderator

Zeer interessant, heb je een voorbeeld van de medaille van Congo?

www.onderscheidingenforum.nl

Omsa # 7942

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 16:42 

Helaas niet Roel maar ik zou er op langere termijn wel aan kunnen komen via mijn Franse collega's. De Congolese medaille heet trouwens 'medaille de la paix'. Ik zit nu in opleiding voor ISAF HQ Kabul Afghanistan dus het duurt nog even. vr.gr. Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2009, 06:51 

Zeer informatieve en duidelijke site!!
Complimenten :D

groet,
Werner

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]