Kamervragen afschaffing Vrijwilligersmedaille reservisten

Voor militaire herinneringsmedailles bijv. naar aanleiding van een militaire missie.
Spraakverwarring

Kamervragen afschaffing Vrijwilligersmedaille reservisten

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jul 2013, 10:32

Defensie lijkt van plan te zijn de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid af te schaffen voor reservisten. Nadat hier eerder al een artikel over had gestaan in "De Reserve Officier", periodiek van de KVNRO, en ook in het periodiek van de vakbond Acom (zie hier) zijn er inmiddels door mw Berckmoes-Duindam (VVD) kamervragen gesteld aan de Minister van Defensie (zie hier).

In het kort komt het er op neer dat Defensie de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid niet langer wil toekennen aan reservisten (met name van de Natres maar ook de Natops-pool). Defensie stelt zich op het standpunt dat er sprake zou zijn van "dubbel decoreren"; de betrokken reservist ontvangt immers ook al, afhankelijk van rang, het "Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier" (officierskruis) of de "Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst" (Trouwe dienst medaille). Waar Defensie m.i. overheen stapt is dat beroepscollega's wel, naast deze onderscheidingen, een medaille voor langdurige operationele dienst ontvangen: respectievelijk de marinemedaille, landmachtmedaille, luchtmachtmedaille en marechausseemedaille. Het komt nogal vreemd over dat er voor de beroeps wel een operationele dienst medaille blijft bestaan maar dat een reeds jaren bestaande vergelijkbare medaille voor reservisten zou moeten worden afgeschaft.

Toch is er bij de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid in haar huidige vorm ook wel een paar kanttekeningen te maken. Allereerst geldt de medaille alleen voor de Natres en zou hij ook aan reservisten in de Natops-pool worden toegekend. Dat doet geen recht aan andere actieve reservisten zoals bijvoorbeeld die van de Groep Luchtmacht Reserve, 1 CIMIC bataljon en 400 Geneeskundig bataljon. Daarnaast heeft de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid de eis dat de 10 jaar dienst onafgebroken moet zijn vervuld (of een onderbreking van maximaal 2 maanden) waar de vergelijke krijgsmachtdeelmedailles zo'n eis niet kennen. Praktijkvoorbeeld: een actief reservist heeft reeds 6 jaar opgebouwd, gaat 6 manden op uitzending en kan daarna weer bij 0 beginnen met de opbouw voor jaren voor de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid.

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hbo

Re: Kamervragen afschaffing Vrijwilligersmedaille reserviste

Berichtdoor Hbo » 07 Jul 2013, 13:13

Ik heb altijd gedacht dat de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde in de categorie Trouwe Dienstmedaille viel, alleen dan voor vrijwilligers en in dit geval militaire vrijwilligers. Men komt in aanmerking voor de Bronzen Trouwe Dienstmedaille bij 12 jaar daadwerkelijke dienst. De vraag is dan wat bedoelt men met daadwerkelijke dienst, voor een beroeps militair beneden de rang van tweede luitenant vangt deze periode aan vanaf het moment dat hij/zij in dienst komt. Een reservist is toch het grootste gedeelte van de tijd niet in 'actieve dienst' maar tellen enkel de periodes die hij/zij in militair verband aanwezig is als daadwerkelijke dienst, ten minste dat lijkt mij. Voor een reservist duurt het dus dacht is heel veel langer dan 12 jaar voordat men in aanmerking kon komen voor de Trouwe Dienstmedaille.

Begrijp ik het nu goed dat een reservist vanaf het moment dat hij/zij in dienst komt, in aanmerking komt voor de Trouwe Dienstmedaille? In dat geval komt hij/zij dus na 12 jaar dienst, ongeacht of hij/zij actief werkzaamheden heeft vervuld voor defensie in aanmerking voor de Trouwe Dienstmedaille en in dat geval zou ik wel zeggen dat er sprake is van dubbel decoreren. De vrijwillige diensttijd wordt dan dus zowel meegeteld als daadwerkelijke diensttijd als vrijwillige diensttijd.

De krijgsmacht deelmedailles staan hier wat mij betreft los van, deze medailles geven de netto operationele diensttijd weer van de militair bij een operationele eenheid. Ik weet niet hoe de regels ten aanzien van een reservist zijn, maar het lijkt mij dat een reservist die ingedeeld is bij een operationele eenheid voor militaire taken, uiteindelijk cumulatief gewoon in aanmerking kan komen voor een krijgsmachtdeelmedaille.

Ik heb in ieder geval mijn twijfels of je de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde gelijk mag stellen met de KMD-medailles. De Vrijwilligers medaille is volgens mij bedoeld om de ontvanger te belonen voor zijn langdurige vrijwillige bijdrage aan de maatschappij.
Laatst gewijzigd door Hbo op 07 Jul 2013, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jul 2013, 14:12

In het verleden was het zo dat alleen officieren na 15 jaar automatisch het officierskruis kregen (en daarna elke 5 jaar een nieuw jaarteken), ook als ze alleen dienstplichtig waren geweest en daarna alleen maar in de kaartenbak stonden. Reservisten van de Natres kregen daarnaast de vrijwilligersmedaille na 10 jaar onafgebroken dienen (en daarna elke 5 jaar een nieuw jaarteken, net als bij het officierskruis). Op een zeker moment heeft men ook onderofficieren die actief reservist waren in aanmerking laten komen voor trouwe dienstmedaille.

Op papier kan een reservist in aanmerking komen voor de Landmachtmedaille. Da's echter alleen in theorie. Er geldt dat er bv minimaal 84 maanden dienst gedaan moet worden in Nederland, in aaneengesloten periodes van 30 dagen. In de praktijk zal geen enkele reservist tot een totaal van 84 maanden komen opgebouwd uit periodes van 30 dagen aaneengesloten. Reservisten zijn immers vrijwel nooit periodes van 30 dagen aaneengesloten in dienst. Een uitzondering vormt backfill (het tijdelijk waarnemen van een functie van een beroeps die op uitzending is) maar zelfs dan: een reservist mag per jaar niet langer dan 6 maanden in werkelijke dienst zijn en dan volgt er een "rustperiode" van minstens dezelfde tijd die in actieve dienst werd doorgebracht. Wil een reservist dus de landmachtmedaille ontvangen dan moet 'ie 14 jaar lang elk jaar 6 maanden in werkelijke dienst zijn en dan ook nog eens bij een operationele eenheid een backfill functie doen. Kortom, zuiver theoretisch.

Elke militair, reservist of beroeps, komt, ongeacht of hij wel of niet bij een operationele eenheid is geplaatst, nu in aanmerking voor een onderscheiding voor trouwe dienst zoals het officierskruis of de trouwe dienstmedaille. Daarnaast komen beroeps voor langdurige operationele dienst in aanmerking voor de bv landmachtmedaille. Het zou dan m.i. redelijk zijn als de actieve reservist (dus niet de voormalige dienstplichtige in de kaartenbak) de vrijwilligersmedaille ontvangt voor 10 jaar een actieve bijdrage leveren aan Defensie, naast hun burgerberoep. In die zin lijken me de landmachtmedaille en de vrijwilligersmedaille me vergelijkbaar, er moet sprake zijn van langdurig dienst doen in een operationele functie.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 07 Jul 2013, 14:32

Dat een reservist sowieso in aanmerking kwam voor de Trouwe Dienstmedaille wist ik niet, dan is 'daadwerkelijke dienst' ook een rekbaar begrip.

V.w.b. het toekennen van de Vrijwilligersmedaille als een soort tegemoetkoming omdat ze puur in theorie in aanmerking kunnen komen voor een KMD-medaille lijkt mij persoonlijk niet logisch. De medaille is voor een veel breder publiek toegankelijk dan alleen voor reservisten. Zou je het operationele karakter van de reservist willen belonen met een medaille, moet je dan niet meer omschrijven hoe vaak iemand actief is geweest als reservist, door bijvoorbeeld het aantal nachten van huis bij te houden? Maar ik denk dat je dan het doel van die onderscheiding voorbij gaat.

Is het trouwens niet zo dat reservisten in aanmerking kwamen voor de Vrijwilligersmedaille omdat ze aanvankelijk niet in aanmerking kwamen voor de Trouwe Dienstmedaille. Nu ze wel in aanmerking komen voor de Trouwe Dienstmedaille is de noodzaak er mijns inziens ook niet meer om ze de Vrijwilligers medaille toe te kennen, dat riekt namelijk wel naar dubbel decoreren.

gr. Hidde

Hbo

Berichtdoor Hbo » 07 Jul 2013, 14:36

wat wordt er trouwens bedoeld met Natops pool?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jul 2013, 14:42

Een andere oplossing zou zijn als men de criteria voor de KMD-medailles zou aanpassen zodat ook reservisten er voor in aanmerking kunnen komen maar ik heb niet de indruk dat men dat van plan is.

Hbo schreef:wat wordt er trouwens bedoeld met Natops pool?
Natops = Nationale Operaties. De 11e, 13e en 43e brigade zijn, binnen hun verantwoordelijkheidsgebied, aangewezen om op aanvraag steun te verlenen aan de civiele autoriteiten in geval van rampen en crises. De plv brigadecommandant is tevens "Regionaal Militair Commandant". Om aan deze taak invulling te geven zijn bij alle veiligheidsregio's (=samenwerkingsverband tussen politie, brandweer en ambulancediensten) een beroeps "officier veiligheidsregio" geplaatst als militaire adviseur voor militaire bijstand/steunverlening. Daaraast is er in de brigadestaf een pool van reservisten die speciaal voor deze nationale operaties is bedoeld, hierin zitten reservisten die verschillende functies hebben zoals officier veiligheidsregio (voortzettingsvermogen voor de beroeps), liaisonofficieren en reservisten die een "militair actiecentrum" (soort van opsroom) kunnen bemannen. Die pools zijn zo'n 70 reservisten groot per brigade. Daarnaast zijn er "bovenregionale" reservisten die bv bij het LOCC kunnen worden ingezet. Zie ook http://www.defensie.nl/nationale_taken/ ... en_crises/

Hbo

Berichtdoor Hbo » 07 Jul 2013, 18:33

Eigenlijk snap ik het probleem niet helemaal.

Een militair beneden de rang van officier wordt beloond voor langdurig trouwe dienst met de Trouwe Dienstmedaille. Op een gegeven moment is er dus bepaald dat actieve reservisten van de landmacht ook toegang kregen tot het onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst. Deze onderscheiding specifiek voor militairen is (lijkt mij) van grotere waarde voor een militair, dan de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde die meer algemeen is en die mensen eert die niet bij een organisatie werken die een dergelijke onderscheiding toekennen (m.u.v. het Rode Kruis). Misschien had men destijds gelijk moeten bepalen dat men daardoor niet meer in aanmerking zou komen voor de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde.

De criteria voor de KMD-medailles zijn juist bedoeld om de operationele militair te onderscheiden voor langdurig operationele dienst. Er zijn nu al een hoop actieve beroepsmilitairen die niet voldoen aan de criteria, en sommigen zullen door hun niet-operationele/niet-parate plaatsingen daar ook nooit aan voldoen. Door de criteria aan te passen voor een specifieke doelgroep, passeer je die beroepsmilitairen enerzijds, maar haal je toch de hele essentie van de onderscheiding weg. Binnen de krijgsmacht heeft de reservist een andere functie dan de beroepsmilitair en dat maakt hem of haar zeker niet minder belangrijk. Maar dat je door die andere functie, niet in aanmerking komt voor bepaalde onderscheidingen vind ik niet raar. Het gaat de militair (beroeps of reservist) toch niet om hoeveel medailles hij/zij op het pak heeft zitten, maar meer om de functie en de taken die daarbij horen lijkt me. De reservist die toch een KMD-medaille zou willen ontvangen, zou dan wellicht een carrière switch moeten maken en beroepsmilitair moeten worden, zodat hij/zij na enkele jaren wellicht wel in aanmerking kan komen voor dit soort onderscheidingen.

Terugkomend op de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde, ik denk dat de reservist zeer gewaardeerd wordt en dat komt tot uiting in de vorm van het onderscheidingsteken voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst. Persoonlijk kan ik me dus wel vinden in het voornemen van Defensie.

Gr. Hidde

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Jul 2013, 20:34

Ter verduidelijking: binnen het decoratiebeleid defensie vallen de Krijgsmachtdeelmedailles in de categorie herinnering, waardering en offers naar aanleiding van operationele inzet en niet in de categorie Bedrijfswaardering, subcategorie functioneren bij Defensie, waar de "trouwe dienst" medailles toe behoren. De KMD-medailles zijn dus herinneringsmedailles. De vrijwilligersmedaille maakt zelfs helemeel geen deel uit van het decoratiebeleid defensie.

Redenerend vanuit de toekenningscriteria van bijvoorbeeld de landmachtmedaille kan ik me voorstellen dat men de toekenning van de landmachtmedaille aan reservisten puur theoretisch noemt. De luchtmachtmedaille is in die zin zuiverder en praat over aantal dagen inzet. Daarbij tellen expliciet de tijd van uitzending mee waarvoor men niet al met een andere herinneringsmedaille is onderscheiden. 29 dagen deelname aan een vredesoperatie leidt niet tot toekenning HVO, maar telt dus wel mee voor de luchtmachtmedaille.

Daarnaast is het al sinds 2006 niet meer zo dat elke afgezwaaide militair automatisch reservist wordt. Defensie kent momenteel alleen nog maar aktieve reservisten. Mensen die ook daadwerkelijk opgeroepen kunnen worden en die dat dus ook met hun nieuwe werkgever moeten overleggen. Als de militair die ontslag neemt dat niet wil, wordt hij geen reservist c.q. wordt hij met gelijke datum van uittreden ontslagen als reservist.

Alle reservisten hebben dus een daadwerkelijke verbintenis met defensie en mede daarom wordt niet alleen de tijd in werkelijke dienst gerekend voor de trouwe dienstmedailles.

Dat toekenning van de vrijwilligersmedaille en de trouwe dienstmedaille dubbel decoreren is, ben ik mee eens. Dat was echter al bekend bij het opstellen van het huidige decoratiebeleid en dat vond men toen geen probleem. Waarom dat nu wel gewijzigd zou moeten worden is mij dan ook een raadsel.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jul 2013, 21:15

RbP schreef:Dat toekenning van de vrijwilligersmedaille en de trouwe dienstmedaille dubbel decoreren is, ben ik mee eens. Dat was echter al bekend bij het opstellen van het huidige decoratiebeleid en dat vond men toen geen probleem. Waarom dat nu wel gewijzigd zou moeten worden is mij dan ook een raadsel.
Het is maar een wilde gok mijnerzijds maar het zou me niet verbazen als het in feite gewoon een bezuinigingsmaatregel is. Niet dat die medailles, jaartekens en oorkondes nou zo vreselijk duur zijn, maar het scheelt met name weer FTE'en die zich met de toekenning en uitwerking daarvan moeten bezighouden. Uiteindelijk draait het maar al te vaak om de centen en dus om functieplaatsen van uitvoerende mensen. In die zin is het meer een drama voor de man of vrouw die zijn baan verliest dan voor de reservist die strakjes geen medaille meer krijgt. Maar sip is het wel, voor alle betrokken partijen. De bal ligt nu bij de minister en de bonden, neem ik aan.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Jul 2013, 16:55

Vandaag zijn de antwoorden van de Minister op internet gepubliceerd, zie deze link. Het komt er op neer dat de "Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid" per 01 jan 14 niet langer meer zal worden uitgereikt aan reservisten van de Natres en dat onderzocht zal worden of reservisten in aanmerking kunnen komen voor de krijgsmachtdeel-medailles.

Spraakverwarring

Re: Kamervragen afschaffing Vrijwilligersmedaille reservisten

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Feb 2018, 20:09

De discussie over dit onderwerp is kennelijk recentelijk opnieuw opgerakeld. In antwoord op een brief van een belanghebbende aan de vaste kamercommissie voor Defensie heeft de minister begin februari een kamerbrief gestuurd: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... veiligheid

De uitkomst zal geen verrassing zijn: Defensie gaat niet over tot het alsnog toekennen van de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veilighed aan reservisten, ondanks dat het instellingsbesluit nog altijd de NATRES wel noemt als rechthebbende categorie. Wel bevat de brief een argument dat nog niet eerder ter sprake kwam: in 2013 zou besloten zijn dat voortaan elke militair voor dezelfde medailles in aanmerking moet kunnen komen. Ook los van de discussie over de Vrijwilligersmedaille lijkt me dat uitgangspunt evident onjuist: zo zal een officier nooit voor de trouwe dienst medaille in aanmerking komen en zal bijvoorbeeld een landmachtmilitair ook geen luchtmachtmedaille krijgen. Overigens zijn er, ook heden ten dage, beroeps (!) die wel voor de Vrijwilligersmedaille in aanmerking komen: zij die op basis van hun functie deel uitmaken van USAR.NL

Verder schrijft de minister dat de regels voor de krijgsmachtdeelmedailles aanpast worden dat ook reservisten hiervoor in aanmerking komen (haar voorgangster beloofde dat een jaar of 5 geleden al). Ik ben daar zeer benieuwd naar: tot nu toe kan geen enkele reservist bij de KL voor de Landmachtmedaille in aanmerking komen en ik zie het bij CZSK ook na de recente aanpassing (1080 dagen varen/oefenen/inzet) niet gebeuren dat een reservist met louter reservist zijn een dergelijk aantal dagen ooit rederlijkerwijze gaat halen.
De minister merkt nog op “in de praktijk kan het niet altijd omdat reservisten soms niet aan de vereisten kunnen voldoen”. Dat lijkt me nogal een understatement.

Alex

Berichtdoor Alex » 27 Feb 2018, 11:26

Spraakverwarring schreef: Overigens zijn er, ook heden ten dage, beroeps (!) die wel voor de Vrijwilligersmedaille in aanmerking komen: zij die op basis van hun functie deel uitmaken van USAR.NL

Als mensen op basis van hun functie deel uitmaken van USAR.NL zijn het dus geen vrijwilligers en komen ze niet in aanmerking voor de Vrijwilligersmedaille. Er zijn wel militairen die als vrijwilliger deel uitmaken van de politie, brandweer, Rode Kruis of EHBO en zo de Vrijwilligersmedaille verdienen.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

MartijnR

Berichtdoor MartijnR » 27 Feb 2018, 20:13

Ingesteld bij Koninklijk Besluit no. 288 van 14 juni 1958 als zijnde de Vrijwilligersmedaille. Bij Ministerieel Besluit van 2 februari 1998 (Staatsblad 68) werd deze geheel herzien en voorzien van zijn huidige benaming. De medaille wordt toegekend aan hen, die aaneensluitend of met een onderbreking van ten hoogste twee maanden gedurende een periode van tien jaren in repressieve dienst taken op het terrein van de openbare orde en veiligheid hebben verricht als vrijwilliger bij:

-de politie;
-een overheidsbrandweer;
-een brandweer van een inrichting voor zover deze brandweer ingevolge een regeling met de -overheid taken vervult ten behoeve van de overheidsbrandweer;
-het Korps Nationale Reserve (de militaire reserve);
-een organisatie die zich inzet voor het redden van drenkelingen;
-een ambulancedienst;
-het Nederlandse Rode Kruis;
-de Nationale Bond voor EHBO, de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO of EHBO-Nederland;
-een vrijwilligerskorps van de Nederlandse Antillen;
-Urban Search- and Rescue (USAR.NL).

MartijnR

Berichtdoor MartijnR » 27 Feb 2018, 20:23

Er staat in: De regelgeving voor de Marine- en Luchtmachtmedaille is al aangepast.

Wat is er precies aangepast ?

Alex

Berichtdoor Alex » 27 Feb 2018, 20:39

hebben verricht als vrijwilliger bij:
-Urban Search- and Rescue (USAR.NL).

En dus niet op basis van hun militaire functie, wat volgens Spraakverwarring het geval is. Of doet hij hier zijn naam eer aan?

De nieuwe regelgeving voor de Marinemedaille:
http://www.onderscheidingen.nl/nl/publi ... 38846.html

MartijnR

Berichtdoor MartijnR » 27 Feb 2018, 20:46

En dat van de Klu ? Die staat er niet tussen.

Alex

Berichtdoor Alex » 27 Feb 2018, 20:48

Nee, die kan ik ook niet vinden :-(

Terug naar “Militaire Herinneringsmedailles”