Meritorious Unit Commendation voor Nederlandse eenheid

officier

Meritorious Unit Commendation voor Nederlandse eenheid

Berichtdoor officier » 28 Okt 2014, 18:08

Het laatste Nederlandse detachement bij het hoofdkwartier van Regional Command South (2011 - Kandahar, Afghanistan) is als onderdeel van 82nd Airborne Division Headquarters onderscheiden met de US Meritorious Unit Commendation (MUC). De MUC is een mid-level eenheids onderscheiding, vergelijkbaar met de Legion of Merit voor individuele militairen.

Bron: defensie
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Re: Meritorious Unit Commendation voor Nederlandse eenheid

Berichtdoor Roel » 28 Okt 2014, 18:15

Bijzonder. Is deze onderscheiding nog op de een of andere manier terug te vinden op uniform of aan vlag?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Okt 2014, 18:57

Als ik het goed heb begrepen wordt bij US eenheden de eenheidsvlag van een "streamer" voorzien (vergelijkbaar met een cravatte voor Nederlandse vaandels) en mogen individuen die op dat moment bij die eenheid dienden een baton op hun uniform dragen, boven de rechter borstzak. Lijkt me in dit geval lastig, want dat Nederlandse "detachement" is geen regulier bestaande eenheid, het gaat om mensen die op individuele basis worden uitgezonden en bij de verschillende "branches" binnen HQ RCSOUTH te werk worden gesteld, en unit citations als individuele batons op het uniform kennen we in Nederland ook niet.

Tijdens de Koreaanse oorlog heeft het NDVN (Nederlands Detatchement Verenigde Naties), destijds ingedeeld bij het 38th U.S. Infantry Regiment "Rock of the Marne", ook 3x een citation ontvangen, weet iemand hoe men daar toen mee is omgegaan?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 28 Okt 2014, 19:29

Spraakverwarring schreef:Als ik het goed heb begrepen wordt bij US eenheden de eenheidsvlag van een "streamer" voorzien (vergelijkbaar met een cravatte voor Nederlandse vaandels) en mogen individuen die op dat moment bij die eenheid dienden een baton op hun uniform dragen, boven de rechter borstzak. Lijkt me in dit geval lastig, want dat Nederlandse "detachement" is geen regulier bestaande eenheid, het gaat om mensen die op individuele basis worden uitgezonden en bij de verschillende "branches" binnen HQ RCSOUTH te werk worden gesteld, en unit citations als individuele batons op het uniform kennen we in Nederland ook niet.

Tijdens de Koreaanse oorlog heeft het NDVN (Nederlands Detatchement Verenigde Naties), destijds ingedeeld bij het 38th U.S. Infantry Regiment "Rock of the Marne", ook 3x een citation ontvangen, weet iemand hoe men daar toen mee is omgegaan?
Militairen van het NDVN hebben destijds toestemming gekregen de batons behorende bij de Unit Commendations te dragen op de Amerikaanse wijze: boven de rechter borstzak. Of de militairen van het 1(NLD)HQdet RC-South ook de baton mogen dragen, zal moeten blijken als één van hen een verzoek tot draagrecht indient.
Bijlagen
image.jpg
MUC
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 28 Okt 2014, 20:13

officier schreef:
Spraakverwarring schreef:Als ik het goed heb begrepen wordt bij US eenheden de eenheidsvlag van een "streamer" voorzien (vergelijkbaar met een cravatte voor Nederlandse vaandels) en mogen individuen die op dat moment bij die eenheid dienden een baton op hun uniform dragen, boven de rechter borstzak. Lijkt me in dit geval lastig, want dat Nederlandse "detachement" is geen regulier bestaande eenheid, het gaat om mensen die op individuele basis worden uitgezonden en bij de verschillende "branches" binnen HQ RCSOUTH te werk worden gesteld, en unit citations als individuele batons op het uniform kennen we in Nederland ook niet.

Militairen van het NDVN hebben destijds toestemming gekregen de batons behorende bij de Unit Commendations te dragen op de Amerikaanse wijze: boven de rechter borstzak. Of de militairen van het 1(NLD)HQdet RC-South ook de baton mogen dragen, zal moeten blijken als één van hen een verzoek tot draagrecht indient.

Exact, zie hier
Bijlagen
Antonius (Toon) Nieuwhart.jpg
"If you've done it, it ain't bragging"

officier

Berichtdoor officier » 28 Okt 2014, 22:17

MCPJSmits schreef:Exact, zie hier

Schitterende foto. Zoals ik al zei: "Of de militairen van 1(NLD)HQdet RC-South de baton mogen dragen, zal moeten blijken als één van hen een verzoek tot draagrecht indient." Ik ben erg benieuwd wat de beslissing van Sectie Onderscheidingen zal zijn.

Mochten ze het draagrecht krijgen, dan ben ik ook erg benieuwd naar de draagwijze. Op het huidige uniform wordt het naamplaatje gedragen boven de rechter borstzak. Zal de baton van de MUC boven het naamplaatje gedragen gaan worden?

René

Berichtdoor René » 31 Okt 2014, 11:16

Weet iemand of er na de toekenningen aan het NDVN nog andere Nederlandse eenheden (of individuen) een US Unit Commendation toegekend gekregen hebben?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

officier

Berichtdoor officier » 01 Nov 2014, 20:47

René schreef:Weet iemand of er na de toekenningen aan het NDVN nog andere Nederlandse eenheden (of individuen) een US Unit Commendation toegekend gekregen hebben?
Ik heb alleen de twee Distinguished Unit Citations (tegenwoordig Presidential Unit Citation) welke aan het NDVN zijn toegekend, gevonden. Het NDVN kreeg tevens twee Koreaanse Presidential Unit Citations.

Wel is er een eenheid geweest waarvan bijna alle militairen zijn onderscheiden met een individuele Amerikaanse onderscheiding. 80 militairen van de Charly "Tiger" Compagnie, 11 Infbat LMB GGJ kregen voor hun inzet in het zuiden van de Sangin Vallei (Helmand, Afghanistan) de US Army Commendation Medal. Tegens werden er 80 Combat Infantry Badges, 19 Combat Action Badges en 6 Combat Medic Badges uitgereikt aan de Nederlandse eenheid (voor deze operatie uitgebreid met enkele andere Nederlandse militairen). Voor Operation Silver was de eenheid 3 weken onder bevel gesteld bij 508th PIR, 82nd Airborne Division.

René

Berichtdoor René » 01 Nov 2014, 22:02

Ik heb wel nog zes toekenningen van de Zuid Koreaanse Presidential Unit Citation kunnen traceren.

Het betreft hier de toekenning aan de eerste vier schepen van de Koninklijke Marine die zijn ingezet tijdens de Korea oorlog.
Twee daarvan ontvingen de Zuid koreaanse Presidential Unit Citation zelfs twee maal.
In alle gevallen betrof het hier de toekenning aan een US-smaldeel, waarvan de Nederlandse schepen deel uit maakten.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 19 Sep 2015, 13:16

officier schreef:Of de militairen van 1(NLD)HQdet RC-South de baton mogen dragen, zal moeten blijken als één van hen een verzoek tot draagrecht indient. Ik ben erg benieuwd wat de beslissing van Sectie Onderscheidingen zal zijn.

Defensie heeft gemeend de gedecoreerde militairen het draagrecht voor de hen toegekende MUC niet te moeten verlenen.
Dit in tegenstelling tot Koningin Juliana in de jaren 50 van de vorige eeuw v.w.b. de unit citations aan het NDVN.

Bron: http://www.prodef.nl/nieuws/gov-mhb/alg ... south.html

officier

Berichtdoor officier » 19 Sep 2015, 20:39

René schreef:
officier schreef:Of de militairen van 1(NLD)HQdet RC-South de baton mogen dragen, zal moeten blijken als één van hen een verzoek tot draagrecht indient. Ik ben erg benieuwd wat de beslissing van Sectie Onderscheidingen zal zijn.

Defensie heeft gemeend de gedecoreerde militairen het draagrecht voor de hen toegekende MUC niet te moeten verlenen.
Dit in tegenstelling tot Koningin Juliana in de jaren 50 van de vorige eeuw v.w.b. de unit citations aan het NDVN.

Bron: http://www.prodef.nl/nieuws/gov-mhb/alg ... south.html
Gemiste kans van Defensie. Niet alleen het niet toekennen van het draagrecht, maar bovenal dat er vanuit Defensie geen aandacht aan de toekenning van de onderscheiding is besteed. Respect voor GOV|MHB dat zij als bond hier aandacht aan besteden, immers "Ere wie Ere toekomt!"

Terug naar “Amerikaans continent”