Elfstedenkruisje officiele onderscheiding

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Elfstedenkruisje officiele onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Dec 2012, 21:02

Het Elfstedenkruisje geldt voortaan als een officiele onderscheiding voor een uitzonderlijke sportprestatie. Het bestuur van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden heeft dat vandaag, vrijdag 14 december 2012, tijdens de Algemene Ledenvergadering in Leeuwarden bekend gemaakt. Concreet betekent dit, dat wie de Elfstedentocht heeft volbracht een draaginsigne (ook wel: draaglintje) mag dragen en op die manier het volbrengen van deze bijzondere sportieve prestatie mag tonen. Minister Plassterk heeft, op initiatief van de Vereniging en Commissaris van de Koningin Jorritsma en op advies van de Kanselier der Nederlandse Orde luitenant-generaal de Kleyn, hier groen licht voor gegeven.

Alle leden die toekomstige tochten uitschaatsen, ontvangen het draaginsigne (knoopsgatversiersel) en het uitreikversiersel (het Elfstedenkruisje met bijbehorend lintje). Leden die het kruisje kregen bij eerdere tochten, kunnen het bijbehorende lintje en de draaginsigne aanschaffen. Het aanmerken van het Elfstedenkruisje als officiele onderscheiding gebeurt dus met terugwerkende kracht. Hoe men met betrekking tot de al uitgereikte kruisjes de versierselen kan ontvangen, wordt in de Elfstedenbrief van voorjaar 2013 uitgelegd.

Militairen die de tocht hebben uitgeschaatst en een kruisje hebben ontvangen mogen deze tevens dragen op hun uniform.

Het bestuur van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden ziet deze toewijzing als een waardering van het ministerie en de Kanselarij der Nederlandse Orden voor de bijzondere prestatie die het schaatsen van een Elfstedentocht is. Het mogen dragen van de insigne en op die manier kunnen tonen dat drager de Elfstedentocht heeft volbracht is een extra beloning.

Het Elfstedenkruisje wordt voor deze onderscheiding niet aangepast en blijft qua grootte gelijk aan wat het altijd was (2,5 cm x 2,5 cm). Wel is na de eerstvolgende tocht het uiterlijk van het kruisje aangepast aan het `Koninklijk' dat de Vereniging sinds haar 100-jarig jubileum mag dragen.

BRON: nieuwsbank.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

officier

Re: Elfstedenkruisje officiele onderscheiding

Berichtdoor officier » 16 Dec 2012, 22:01

Betekent dit dat militairen deze onderscheiding mogen dragen, voor zover zij de elfstedentocht hebben uit geschaatst? Zo ja, op welke positie zal het "kruisje" gedragen worden? Ergens tussen Kruis voor betoonde marsvaardigheid (Vierdaagse) en Kruis van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reserve-Officieren voor de Militaire Prestatietocht (TMPT)?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Dec 2012, 03:54

Voor het dragen op het uniform zou een herziening van het "besluit draagvolgorde onderscheidingen" voor nodig zijn maar dat heb ik nog niet gezien. Ik ben trouwens ook benieuwd wat voor lint men voor het Elfstedenkruisje heeft bedacht.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 17 Dec 2012, 11:23

Spraakverwarring schreef:.... Ik ben trouwens ook benieuwd wat voor lint men voor het Elfstedenkruisje heeft bedacht.
De Friese vlag natuurlijk! :wink:

Joe

Berichtdoor Joe » 05 Jan 2013, 22:31

Gezien op internet. Nu nog opgemaakt in een set :roll: Ben benieuwd.
Bijlagen
Elfstedentochtkruis met lint.JPG

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2013, 06:47

Joe schreef:Gezien op internet. Nu nog opgemaakt in een set :roll: Ben benieuwd.
Leuk gevonden, maar dit is het kruisje van de fietselfstedentocht! Blader maar eens door deze collectie met elfstedenkruisjes naar pagina 9, dan zie je er een aantal. Bij het kruisje van de schaatselfstedentocht staat het wapen van Friesland in het midden. Je ziet ook bij het bladeren dat, zo er al een lint werd toegepast bij de schaatselfstedentocht, dit doorgaans blauw/geel is. Overigens is de hier toegepaste Friese vlag nogal knullig, in werkelijkheid is de verhouding van de pompeblêden 2-3-2 en niet 3-2-2 (zie hieronder).
Bijlagen
Frisian_flag.svg.png

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 06 Jan 2013, 11:40

Henk-Willem schreef:Militairen die de tocht hebben uitgeschaatst en een kruisje hebben ontvangen mogen deze tevens dragen op hun uniform.

Het bestuur van de Koninklijke Vereniging de Friesche Elf Steden ziet deze toewijzing als een waardering van het ministerie en de Kanselarij der Nederlandse Orden voor de bijzondere prestatie die het schaatsen van een Elfstedentocht is. Het mogen dragen van de insigne en op die manier kunnen tonen dat drager de Elfstedentocht heeft volbracht is een extra beloning.

Het Elfstedenkruisje wordt voor deze onderscheiding niet aangepast en blijft qua grootte gelijk aan wat het altijd was (2,5 cm x 2,5 cm). Wel is na de eerstvolgende tocht het uiterlijk van het kruisje aangepast aan het `Koninklijk' dat de Vereniging sinds haar 100-jarig jubileum mag dragen.

BRON: nieuwsbank.nl

Het moet toch zeker niet gekker worden... Binnenkort mag iedereen die ooit eens een keer wereldkampioen of europees kampioen in een sport is geworden zijn medailles ook militair op laten maken.... Of dienen militairen de Elfstedentocht in militair tenue te hebben afgelegd? Met bepakking? Dan kan ik er nog in komen... Devaluatie van militaire onderscheidingen in mijn optiek.
"If you've done it, it ain't bragging"

DECBELEID

Elfstedenkruisje officiele onderscheiding maar mag niet gedr

Berichtdoor DECBELEID » 28 Jan 2013, 12:27

Hoewel het Elfstedenkruisje dan opgenomen mag zijn in de draagvolgorde van de KNO wil dat niet zeggen dat dit gedragen mag worden op de militaire uniform. Grote onzin dus die Nieuwsbank.nl de wereld in brengt. Terecht wordt opgemerkt dat pas een onderscheiding gedragen mag worden op de militaire uniform als dit is opgenomen in het "besluit draagvolgorde onderscheidingen" van het ministerie van Defensie. Ik kan dan ook verzekeren dat het Elfstedenkruisje nu niet gedragen mag worden op de uniform.

Iron Mike

Re: Elfstedenkruisje officiele onderscheiding maar mag niet

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jan 2013, 18:01

DECBELEID schreef:Hoewel het Elfstedenkruisje dan opgenomen mag zijn in de draagvolgorde van de KNO wil dat niet zeggen dat dit gedragen mag worden op de militaire uniform. Grote onzin dus die Nieuwsbank.nl de wereld in brengt. Terecht wordt opgemerkt dat pas een onderscheiding gedragen mag worden op de militaire uniform als dit is opgenomen in het "besluit draagvolgorde onderscheidingen" van het ministerie van Defensie. Ik kan dan ook verzekeren dat het Elfstedenkruisje nu niet gedragen mag worden op de uniform.

Hier had ik al op gehoopt, wie weet had Nieuwsbank.nl op dat moment informatie over een herzien besluit draagvolgorde onderscheidingen, maar dat is dus niet zo....NOG niet zo... :wink:

jan08

Berichtdoor jan08 » 30 Jan 2013, 20:10

Militairen die de tocht hebben uitgeschaatst en een kruisje hebben ontvangen mogen deze tevens dragen op hun uniform.

Bron: http://www.elfstedentocht.nl/nl/home/la ... iding.html

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 30 Jan 2013, 20:13

Dat maken zij er dus zelf van!

En het kan nog gekker:

http://nos.nl/koningshuis/artikel/46829 ... iging.html
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 31 Jan 2013, 07:17

Ik zat nog eens te denken... Aangezien men het heeft over een "draaginsigne" dat op het uniform gedragen zou mogen worden, wellicht heeft men dan niet zozeer een medaille bedoeld maar heeft men meer een speld o.i.d. voor ogen in dezelfde context als bv MLV? Echter, ook in dat geval zullen de tenuenvoorschriften van de verschillende krijgsmachtdelen moeten worden aangepast, daarin staan immers limitatieve opsommingen.

jan08

Berichtdoor jan08 » 31 Jan 2013, 10:16

Spraakverwarring schreef:Ik zat nog eens te denken... Aangezien men het heeft over een "draaginsigne" dat op het uniform gedragen zou mogen worden, wellicht heeft men dan niet zozeer een medaille bedoeld maar heeft men meer een speld o.i.d. voor ogen in dezelfde context als bv MLV? Echter, ook in dat geval zullen de tenuenvoorschriften van de verschillende krijgsmachtdelen moeten worden aangepast, daarin staan immers limitatieve opsommingen.

Dat lijkt mij wel een betere optie echter zie ik nog steeds eerder plaats voor een onderscheiding/speld als je bijv. de zwarte band bij een vechtsport hebt behaald ipv het elfstedenkruisje vanwege het 'militaire karakter'

René

Berichtdoor René » 01 Feb 2013, 00:04

Als wordt gekeken naar de argumenten voor het toestaan van het 'Kruis voor betoonde marsvaardigheid' (het Vierdaagse kruis), kan worden beargumenteerd dat de meeste van deze argumenten ook opgaan voor het volbrengen van de Elfstedentocht.

"Deze afstandsmarschen toch, waarbij voor de deelnemers, met volledige bepakking, in 4 dagen 140 km moest worden afgelegd, en welke derhalve een hooge krachtprestatie vordenden, kunnen, naar dezerzijdsche meening, ook met het oog op de vereischte vooroefening, geacht worden van groot belang te zijn voor het Leger, aangezien zij o.a. te doen uitkomen, hoezeer het uithoudingsvermogen kan worden vergroot, hetgeen in engeren zin aan de marschvaardigheid der Infanterie zeer zeker ten goede komt."

- Hoge krachtprestatie;
- Vereiste vooroefening;
- Uithoudingsvermogen.

Niet genoemd, maar mi ook opgaande voor beiden: doorzettingsvermogen.

Persoonlijk vind ik het dan ook niet meer dan terecht wanneer het Elfstedenkruisje wordt toegevoegd aan het (terecht!) beperkte aantal sportmedailles die op het militaire uniform mogen worden gedragen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Feb 2013, 07:19

René schreef: kunnen, naar dezerzijdsche meening, ook met het oog op de vereischte vooroefening, geacht worden van groot belang te zijn voor het Leger, aangezien zij o.a. te doen uitkomen, hoezeer het uithoudingsvermogen kan worden vergroot, hetgeen in engeren zin aan de marschvaardigheid der Infanterie zeer zeker ten goede komt."

Aangezien wij voorheen nogal eens te voet richting het gevechtsveld verplaatsten, is bovenstaande omschrijving passend bij het mogen dragen van een onderscheiding zoals het Vierdaagsekruis....maar ik heb nog NOOIT troepen zich op de schaats zien verplaatsen naar het gevechtsveld en al zou iemand nu een plaatje op kunnen duiken; zeker niet structureel. Het "van groot belang zijn voor het leger" gaat hierbij m.i. dus absoluut niet op en de toekenningscriteria zoals hierboven aangegeven passen dus NIET bij het Elfstedenkruisje.

Maar....ik ben het wel compleet met je eens vwb uitzonderlijke sportprestatie, het is nl niet niks om de Tocht uit te schaatsen. Waar ik alleen bang voor ben is dat er andere prestaties evengoed of misschien zelfs aanspraak zouden kunnen maken op een evt te dragen onderscheiding en er dus wildgroei kan ontstaan. Ook de onderscheiding van het NOC/NSF heeft weinig met militaire inzet te maken (muv algemene fitheid), daarom zou het Elfstedenkruisje ook in aanmerking kunnen komen...waar trekken we de streep? Gaan we de Diekrich mars ook weer aanduiden als bijzondere prestatie en laten dragen?

RbP

Berichtdoor RbP » 05 Feb 2013, 22:38

Hoezeer ik de prestatie ook bewonder, de "onderscheiding" die men voor het voltooien van de elfstedentocht ontvangt voldoet mijns inziens niet aan het uitgangspunt van het decoratiebeleid defensie dat betreffende onderscheiding in principe voor iedereen bereikbaar moet zijn. Anders dan bij de Nijmeegse vierdaagse kan men zich niet eenvoudig aanmelden voor deelname aan de elfstedentocht en meedoen; men moet lid zijn van de vereniging de Friesche Elfsteden.

Ter vergelijk; bij de herziening van het decoratiebeleid in 2001 is de KNVRO gevraagd de TMPT ook open te stellen voor onderofficieren en manschappen en voor de "militair erkende" sportonderscheiding van de NOC/NSF hoeft men ook geen lid te zijn van een vereniging.

Er zijn vele onderscheidingen (voor sportieve prestaties) die het verdienen om bij gelegenheid meer in het openbaar gedragen te kunnen worden. Dat wil echter nog niet zeggen dat ze op het militair uniform thuis horen. Daarvoor gelden eigen regels.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 07 Feb 2013, 19:22

MCPJSmits schreef:
Henk-Willem schreef:Het moet toch zeker niet gekker worden... Binnenkort mag iedereen die ooit eens een keer wereldkampioen of europees kampioen in een sport is geworden zijn medailles ook militair op laten maken....

Dat lijkt me een heel goede zaak, met name met betrekking tot Olympische onderscheidingen. Ik zou zo mijn zeven militaire onderscheidingen willen inruilen voor één Olympische...

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Feb 2013, 20:12

RD schreef:
MCPJSmits schreef:
Henk-Willem schreef:Het moet toch zeker niet gekker worden... Binnenkort mag iedereen die ooit eens een keer wereldkampioen of europees kampioen in een sport is geworden zijn medailles ook militair op laten maken....

Dat lijkt me een heel goede zaak, met name met betrekking tot Olympische onderscheidingen. Ik zou zo mijn zeven militaire onderscheidingen willen inruilen voor één Olympische...

Dat lijkt mij dus een hele SLECHTE zaak; dat jij je militaire onderscheidingen zou willen inruilen voor één Olympische is prima, maar voor de rest heeft het niets met het militaire beroep te maken en dat is volgens mij het meest belangrijke criterium hier.

officier

Berichtdoor officier » 07 Feb 2013, 21:01

MCPJSmits schreef:Dat lijkt mij dus een hele SLECHTE zaak; dat jij je militaire onderscheidingen zou willen inruilen voor één Olympische is prima, maar voor de rest heeft het niets met het militaire beroep te maken en dat is volgens mij het meest belangrijke criterium hier.

Natuurlijk kan je ook je twijfels zetten bij het militaire van de NOCNSF-medaille. Verder ben ik het wel met je eens. Laten we bij onderscheidingen van een sportief karakter niet het militaire karakter vergeten. Is dat er niet, dan vooral niet toevoegen aan het decoratiebeleid voor militairen.
RD schreef:Dat lijkt me een heel goede zaak, met name met betrekking tot Olympische onderscheidingen. Ik zou zo mijn zeven militaire onderscheidingen willen inruilen voor één Olympische...

Als je je militaire onderscheidingen zou willen inruilen voor een olympische medaille, vraag ik me af welke waarde je hecht aan datgene waar een onderscheiding voor staat. Nou weet ik natuurlijk niet welke onderscheidingen je hebt, maar vraag het me toch af.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 08 Feb 2013, 21:17

officier schreef:Als je je militaire onderscheidingen zou willen inruilen voor een olympische medaille, vraag ik me af welke waarde je hecht aan datgene waar een onderscheiding voor staat. Nou weet ik natuurlijk niet welke onderscheidingen je hebt, maar vraag het me toch af.

+1

RD

Berichtdoor RD » 08 Feb 2013, 22:02

Voor de goede orde, ik heb geen dapperheidsonderscheidingen en schaam mij soms een beetje voor de sportmedailles, die ik geacht wordt te dragen. De prestaties die ik daarvoor heb geleverd, staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot die van een Olympisch kampioen. Ik ben een militair in hart en nieren, heb vijf jaar in oorlogsgebieden gewerkt en ben trots op de daar geleverde prestaties, maar misschien dat het onbereikbare mij meer aanspreekt.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 08 Feb 2013, 22:14

RD schreef:Voor de goede orde, ik heb geen dapperheidsonderscheidingen en schaam mij soms een beetje voor de sportmedailles, die ik geacht wordt te dragen. De prestaties die ik daarvoor heb geleverd, staan natuurlijk in geen enkele verhouding tot die van een Olympisch kampioen. Ik ben een militair in hart en nieren, heb vijf jaar in oorlogsgebieden gewerkt en ben trots op de daar geleverde prestaties, maar misschien dat het onbereikbare mij meer aanspreekt.

Het heeft ook niets met dapperheidsonderscheidingen te maken. En je wordt niet geacht je sportmedailles te dragen; je kunt ze ook niet op laten maken/ niet dragen nl. Dat van dat onbereikbare graag willen snap ik, maar als je vijf jaar in oorlogsgebieden hebt gezeten ben je toch trots op je onderscheidingen en ruil je die toch niet in? Maar goed, ieder zijn ding.

officier

Berichtdoor officier » 08 Feb 2013, 22:26

RD schreef:Ik ben een militair in hart en nieren, heb vijf jaar in oorlogsgebieden gewerkt en ben trots op de daar geleverde prestaties, maar misschien dat het onbereikbare mij meer aanspreekt.
Kwestie van formuleren lijkt me.
RD schreef:schaam mij soms een beetje voor de sportmedailles, die ik geacht wordt te dragen.
Niemand verplicht je om je onderscheidingen te dragen. Je hebt draagrecht, geen draagplicht. Voor zover mij bekend ook niet bij de luchtmacht. Als jij je schaamt voor je sportonderscheidingen, kan je ze "gewoon" uit je set halen.

RD

Berichtdoor RD » 09 Feb 2013, 13:02

Laat ik het (nog eens) positief formuleren: een Olympische onderscheiding is natuurlijk van een heel andere en voor mij veel hogere orde dan wat wij militairen geacht worden te dragen. Dat zegt meer over mijn waardering voor Olympische prestaties. Zo lang wij onderscheidingen dragen voor het succesvol voltooien van de Nijmeegse Vierdaagse en de TMPT, mag het Elfstedenkruisje er wat mij betreft ook wel bij. Voorts lees ik in paradeorders over modeldecoraties doorgaans: "indien gerechtigd verplicht..." en daar heb ik mij altijd aan gehouden, met enige gene...

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2013, 13:58

RD schreef:Laat ik het (nog eens) positief formuleren: een Olympische onderscheiding is natuurlijk van een heel andere en voor mij veel hogere orde dan wat wij militairen geacht worden te dragen. Dat zegt meer over mijn waardering voor Olympische prestaties. Zo lang wij onderscheidingen dragen voor het succesvol voltooien van de Nijmeegse Vierdaagse en de TMPT, mag het Elfstedenkruisje er wat mij betreft ook wel bij. Voorts lees ik in paradeorders over modeldecoraties doorgaans: "indien gerechtigd verplicht..." en daar heb ik mij altijd aan gehouden, met enige gene...

Ik ben het met je eens dat olympische onderscheidingen van een andere orde zijn, dan de onderscheidingen van de TMPT of de Nijmeegse Vierdaagse. Daarbij zeg ik niet dat militairen dan maar olympische onderscheidingen zouden moeten kunnen dragen. Laten we het decoratiebeleid wat betreft sportieve onderscheidingen alsjeblieft laten voor wat het is of in ieder geval niets meer toevoegen.

Wat betreft het verplicht dragen van onderscheidingen. Het is aan de militair zelf of hij zijn onderscheidingen laat opmaken. Als hij ze laat opmaken bepaalt hij zelf welke onderscheidingen hij laat opmaken. In dat geval dienen in elk geval de door of vanwege H.M. de Koningin verleende decoraties te zijn opgenomen. Een commandant die opdracht geeft onderscheidingen te dragen, geeft daarbij aan dat militairen die hun onderscheidingen hebben op laten maken op militaire wijze, deze moeten dragen. Of dit een correcte opdracht is, laat ik even in het midden. De commandant kan in ieder geval geen opdracht geven of je jou onderscheidingen laat opmaken en zo ja welke onderscheidingen, buiten bovenstaande uitzondering dan.

Al met al. Ik geef geen commentaar op jouw waardering van olympische onderscheidingen. Waar ik wel moeite mee heb (en met mij anderen) is de opmerking je onderscheidingen in te willen ruilen voor een olympische. Ook al was deze opmerking niet zo bedoeld en was het een kwestie van formulering.

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”