Sportpenning voor Wesley Sneijder. 'Hij is Utrecht altijd trouw gebleven'

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Sportpenning voor Wesley Sneijder. 'Hij is Utrecht altijd trouw gebleven'

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Mei 2019, 15:47

Topvoetballer Wesley Sneijder heeft in Utrecht vanavond de sportpenning van de gemeente Utrecht ontvangen. De geboren en getogen Utrechter kreeg het eremetaal uit handen van burgemeester Jan van Zanen en sportwethouder Paulus Jansen. De hoge sportwaardering van de stad Utrecht verraste en ontroerde Sneijder tegelijk.

Wesley Sneijder (33) groeide in zijn loopbaan als internationaal topvoetballer uit tot een grote sportheld. Hij vergat daarbij nooit zijn Ondiep en de stad Utrecht, memoreerde burgemeester Van Zanen in zijn toespraak. Van Zanen sprak zijn grote waardering in de richting van Sneijder uit: ,,Utrecht is niets zonder Wesley Sneijder. Hij is altijd zijn stad trouw gebleven en betekende veel voor de Utrechtse sportwereld. Zoals met de stichting Sport Ondiep die de amateurvereniging D.H.S.C. uit Ondiep ondersteunt.”

Tijdens zijn internationale voetbalcarrière heeft Sneijder nooit Utrecht uit het oog verloren. Zo liet hij tijdens zijn periodes in Milaan of Instanbul op zijn kosten regelmatig jeugdteams uit Utrecht op bezoek komen en gaf hen een kijkje in de keuken.

Sneijder was zaterdagavond in Utrecht voor zijn eigen Benefietgala. Het gala werd kort onderbroken door burgemeester Van Zanen voor de uitreiking. De sportpenning zag Wesley Sneijder niet aankomen: ,,Nee, deze bijzondere Utrechtse prijs had ik nog niet en had het ook niet verwacht. Ik ben er heel blij mee. Ik moet nog even nadenken welke plek het in huis krijgt.”

Sneijder krijgt de onderscheiding van de gemeente Utrecht vanwege de uitstraling en intensiteit van zijn verdiensten voor de sportwereld. De prijs wordt sinds 1985 uitgereikt aan personen of verenigingen die zich in een tak van sport verdienstelijk hebben gemaakt. Sneijder speelt begin september zijn laatste wedstrijd als international.

BRON: https://www.ad.nl/utrecht/sportpenning- ... ~a08b2646/
02-06-18
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Alex

Lintje en eigen sportpark voor Wesley Sneijder in Utrecht

Berichtdoor Alex » 04 Jun 2019, 19:54

Het Utrechtse Sportpark Thorbeckelaan is vanmiddag omgedoopt tot Sportpark Wesley Sneijder. De voetballer zelf onthulde samen met burgemeester Van Zanen de nieuwe naam van het complex in de wijk Ondiep. Tot zijn verrassing kreeg de geboren Utrechter ook een lintje. Hij werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Sneijder bedankte een groot aantal mensen en noemde daarbij met name zijn vrouw Yolanthe Sneijder-Cabau, meldt RTV Utrecht. Tegelijkertijd zinspeelde de 34-jarige top-international op het einde van zijn carrière. "Het is mooi geweest, ik heb een fantastische carrière gehad. Ik kan vol trots terugkijken op mijn carrière", aldus Sneijder. Het hernoemde sportcomplex in Utrecht Ondiep is de thuisbasis van voetbalvereniging DHSC. Die fusieclub ontstond uit onder meer DOS en dat is de club waar Sneijder zijn loopbaan begon. De voetballer groeide op in Ondiep.
Het initiatief voor de naamswijziging kwam van de Wijkraad Noordwest. De raad noemt de oud-international een voorbeeld voor veel kinderen en aankomende voetbalsterren. De Wijkraad wijst erop dat Sneijder goede contacten onderhoudt met DHSC en noemt ook de steun die de voetballer geeft aan Voedselbank Ondiep aan de Amsterdamsestraatweg. De voetballer is niet de eerste sporter die in Utrecht wordt vereerd. In 2004 kreeg Marco van Basten zijn eigen sportpark in de wijk Oog in Al. Atlete Dafne Schippers kreeg een fietsbrug, judoka Anton Geesink een straat en schaatser Jochem Uytdehaage een plantsoen. "Mooi rijtje om achteraan te sluiten", aldus Sneijder. "Aan de andere kant merk je wel dat het einde van je carrière daar is."
Sneijder speelde het afgelopen seizoen bij Al-Gharafa in Qatar.

Bron: https://nos.nl/artikel/2286953-lintje-e ... recht.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”