Onderscheidingen Forum

Forum voor discussie over Nederlandse en buitenlandse onderscheidingen
Het is nu 31 okt 2014, 16:25

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onderscheidingen
BerichtGeplaatst: 29 sep 2012, 19:29 

Beste mensen,

Ik ben al meer dan een jaar de miltaire, aar ook persoonlijke geschiedenis van mijn grootvader aan het uitzoeken. Gerard Ruigrok heeft tijdens de mei dagen 40' gediend, heeft in het verzet gezeten, en is later in Nederlands Indie geweest, als korporaal. Hij heeft voor de meesten dingen wel onderscheidingen gekregen, maar toen ik later heb gezocht, heb ik opgemerkt dat er een paar miste :
- het Veretsherdenkingskruis, wegens : een ieder die blijkens een beschikking van de Buitengewone Pensioenraad als deelnemer aan het verzet in de zin van de Wet buitengewoon pensioen 1940-1945 is of wordt erkend, ongeacht of hij/zij al dan niet in het genot is van een pensioen krachtens deze wet

- Het Kruis van Verdienste, wegens : Hij was een Engelandsvaarder en zat bij de BS.

- Het verzetskruis.

- Herinneringsinsigne Binnenlandse Strijdkrachten 1944-1945

Ik weet niet zeker of dit postuum kan worden verleend, en wil heel graag jullie mening

Profiel  

Berichttitel: Re: Onderscheidingen
BerichtGeplaatst: 30 sep 2012, 10:12 

Beste Gerard,

- het Verzetsherdenkingskruis wordt niet meer toegekend.
Het verzetsherdenkingskruis moest (zelf) worden aangevraagd. De termijn is al vele jaren verstreken.

- Het verzetskruis is alleen toegekend aan verzetslieden die blijk hebben gegeven van bijzondere moed en beleid.
Het verzetskruis is maar 98 keer toegekend, waarvan slechts 1x aan een nog in leven zijnde persoon.
Ik acht het aannemelijk dat, wanneer jouw grootvader blijk heeft gegeven van zulke daden tijdens zijn verzetsperiode, hij dan toentertijd onderscheiden zou zijn.

- Het Kruis van Verdienste werd (meestal) direct na aankomst in Engeland toegekend.
Je zou kunnen proberen alsnog een aanvraag in te dienen, aangezien het KvV nog steeds wordt toegekend.
Ik acht de kans echter zeer klein dat tot toekenning wordt overgegaan.

- Het Herinneringsinsigne Binnenlandse Strijdkrachten 1944-1945 betrof een persoonlijk (particulier) initiatief van Prins Bernhard, direct na WOII.
Het lijkt mij, mede gezien het verscheiden van Prins Bernhard, dat toekenning niet meer aan de orde is.

Geen positief verhaal als het gaat om het alsnog (postuum) toegekend krijgen van onderscheidingen, maar hopelijk wel voldoende informatie.

Laatst bijgewerkt door René op 01 okt 2012, 10:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2012, 10:27 

Beste René,

Mijn grootvader was een zeer beschieden man, die veel moeilijkheden had na de oorlog. Hij was zeer verontwaardigt dat het verzet bijna geen enkele blijk van erkenning kreeg. Daarom liet hij het voor wat het was. Een onderscheiding die niet meer kan worden toegekend kan nog wel postuum aan iemand worden verleend zegt de veteranen bond. Ik wil gewoon dat die man krijgt waarop hij recht had.

Toch heel erg bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2012, 14:06 

Beste Gerard,

Als de veteranenbond hierbij doelt op het Verzetsherdenkingskruis, dan geven zij helaas een verkeerde voorstelling van zaken.
Het verzetsherdenkingskruis wordt niet meer toegekend, ook niet postuum.

Ik heb dit oa zelf aan de hand gehad voor een familielid van mij.
Ondanks dat zijn graf een oorlogsmonument is en er, vanwege zijn verzetsdaden, straten naar hem vernoemd zijn (om aan te geven dat er dus voldoende aanwijzingen zijn dat hij daadwerkelijk in het verzet actief was), kreeg ik te horen dat er van (postume) toekenning geen sprake kon zijn, omdat de aanvraag termijn verlopen was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2012, 20:53 

Hij kan nog in aanmerking komen voor het Mobilisatie Oorlogskruis, mits niet al het Ooslogsherdenkinskruis is verkregen.
Verzetskruis en Verzetsherdenkinskruis worden niet meer uitgereikt, de toekenningswet is al lang geleden ingetrokken.
Het Kruis van Verienste had hij als Engelandvaarde in Engeland toegekend gekregen. Hier had hij zelf niets voor hoeven doen. Ik neem aan dat hij zich bij de autoriteiten heeft gemeld na aankomst in Engeland, anders had hij immers geen enkele middelen van bestaan gehad daar. Maar in theorie zou hij deze alsnog kunnen krijgen (ook posthuum) mits bewijs geleverd kan worden van zijn Engelandvaart.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2012, 05:57 
Moderator

Voor meer info over het wel of niet toekennen van het Kruis van Verdienste kan Dhr. Elgers, secretaris van de Vereniging dragers Dapperheidsonderscheidingen je misschien meer vertellen. Zie http://www.veteranen-online.nl/brons/verbrons.htm voor info en contactgegevens.

www.onderscheidingenforum.nl

Omsa # 7942

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]