Pauselijke medailles voor verdienste

Ed van Engeland
Moderator

Pauselijke medailles voor verdienste

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Sep 2009, 20:25

Al heel wat jaren verzamel ik pauselijke militaire medailles en medailles voor verdienste, zoals de Benemerenti en de Pro Eclesia et Pontifice. Met name deze twee laatste medailles zijn interessant.

Zo werd de Pro Ecclesia et Pontifice (Voor Kerk en Pontifex) ingesteld door paus Leo XIII, in 1888. Het oorspronkelijke ontwerp bleef lang gehandhaafd, maar tijdens het pontificaat van paus Paulus VI (1963-1978), die ook in veel andere opzichten een vernieuwer was, werd het ontwerp van de decoratie gewijzigd in een eenvoudig vierarmig kruis van Grieks model van verguld zilver (gehalte .800) of van goud, voor buitengewoon belangrijke verdienste, met op de voorzijde de afbeeldingen van de prinsen onder de apostelen, de Heiligen Petrus en Paulus, met links en recht de tekst PRO ECCLESIA – ET PONTIFICE en beneden de Heiligen de naam van de regerende paus; de achterzijde is geheel glad. De medaille hangt aan een geel en wit lint, de pauselijke kleuren.

Benemerentimedailles (bene merenti, goede verdienste) worden al uitgegeven sinds het einde van de 18de eeuw en de beeldenaar van de medaille wijzigde telkens als er een nieuwe paus aantrad, tot paus Paulus VI ook hier vernieuwing bracht. De tijdens zijn pontificaat ontworpen medailles (Pro Ecclesia et Pontifice en Benemerenti) waren een combinatie van historische en moderne stijl. Vanaf dat moment bestaat het ereteken uit een verguld rechthoekig gevormd kruis, met de figuur van Christus in het centrum, de pauselijke tiara ter linker zijde en het wapenschild van de regerende paus ter rechter zijde (de afgebeelde medaille draagt het wapenschild van paus Paulus VI). Op de keerzijde is de medaille voorzien van de tekst BENEMERENTI. Het model bleef ongewijzigd onder zijn opvolgers.

Ik ken weinig medailles die zo eigentijds en smaakvol zijn ontworpen, en zo karakteristiek zijn qua vormgeving.

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Henk-Willem
Moderator

Re: Pauselijke medailles voor verdienste

Berichtdoor Henk-Willem » 05 Sep 2009, 14:49

Zie hier mijn exemplaar van de Bene merenti medaille:
Afbeelding

Bestaat er ook een overzicht waar de verschillende uitvoeringen in beschreven staan?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 05 Sep 2009, 17:01

Fraai exemplaar Henk-Willem. In houten of kunststofdoos, en met welk Pauselijk wapenschild op de doos?
Hoort het knoopsgatstrikje erbij of is dat later toegevoegd?
Is er verschil in het lint van de knoopgsgatversiering tussen PEeP en BM?

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 05 Sep 2009, 19:50

Beste Ed, ik meen een houten doos met een bruine overtrek. Ik zal morgen foto's van de doos maken. Het is nu een beetje donker.
Dan zal ik gelijk mijn Pro Ecclesia et Pontifice met doos op de foto zetten. Deze zit in een witte kartonnen (denk ik) doos.

Het knoopsgatversiersel zat erbij toen ik hem kocht. Ik weet echter niet of deze erbij hoort, aangezien het wit-geel-wit lint is en het lint van de medaille wit-geel. Het lint van de PEeP is juist weer andersom geel-wit maar of deze ook een ander strikje heeft, dat zou ik echt niet weten.
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Sep 2009, 18:16

Hierbij de beloofde foto's.

De Pro Ecclesia et Pontifice:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Bene Merenti:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En allebei samen:
Afbeelding
Afbeelding
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 07 Sep 2009, 21:14

Dank je Henk-Willem voor de prachtige en zeer duidelijke foto's. Van wat voor materiaal zijn de cassettes gemaakt? Ik heb een PEeP in een bordeauxrode kunststof cassette, gevoerd met bordeauxrood fluweel en het deksel met idem kunstzijde. Op het deksel het wapenschild van Johannes Paulus II in goud gestempeld. Als ik in de loop van de week tijd heb, en het goed weer is, zal ik er wel wat foto's van maken.

Jouw BM draagt op het deksel, in zilver, het wapenschild van Johannes Paulus I; vrij schaars omdat het pontificaat deze paus maar 1 maand duurde (of zouden ze onder zijn opvolger JP-II eers de oude cassettes hebben opgemaakt?).

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Sep 2009, 16:38

Bedankt voor deze informatie. Maar het wapen op de deksel van de BM ziet er niet zilver uit. Werden deze ook verguld of iets dergelijks?

(of zouden ze onder zijn opvolger JP-II eers de oude cassettes hebben opgemaakt?).

Ik het geen flauw idee of ze dit gedaan hebben. Het klinkt logisch, maar of het hoofd van de Katholieke Kerk dit zou doen, dat denk ik niet.

Van wat voor materiaal zijn de cassettes gemaakt?

Ik heb het idee dat de BM doos van hout is gemaakt en met bruin kunstzijde (?) is overtrokken. Tenminste, als ik er met mijn ring op klop, klinkt het net als op hout. Ik kan nergens onder de stof kijken om zekerheid te krijgen.
De doos van de PEeP is volgens mij van karton gemaakt.
Henk-Willem

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 08 Sep 2009, 17:49

Henk-Willem schreef:
(of zouden ze onder zijn opvolger JP-II eers de oude cassettes hebben opgemaakt?).

Ik het geen flauw idee of ze dit gedaan hebben. Het klinkt logisch, maar of het hoofd van de Katholieke Kerk dit zou doen, dat denk ik niet.

Ik moet deze week toch naar de pastoor ( :roll: klinkt vromer dan het lijkt :wink:) , ik zal dan wel aan hem vragen of hij het weet. De beste man stamt nog uit de tijd van Paus Pius XII dus als het goed is heeft hij al verschillende van dozen voorbij zien komen (in de hal van de pastorie hangen verschillende foto's van mensen aan wie hij een pauselijke onderscheiding heeft mogen uitreiken).

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Sep 2009, 18:01

Dat zou geweldig zijn als hij meer informatie kon verstrekken.
Zoveel informatie over deze onderscheidingen staat er niet op het Internet.
Henk-Willem

pieter1012

Berichtdoor pieter1012 » 08 Sep 2009, 21:09

Hi Ed,
ik heb ook interesse in de militaire Bene Merenti medaille, de eerste vorm vanaf de prototype onder paus Pius IX tot de nieuwe vorm onder paus Paulus VI. Van deze Bene Merenti medailles mis ik nog de versies van Pius IX (prototype), Leo XIII, Pius X en Benedictus XV. Heb jij enkele van die mischien in je verzameling en zo ja, zou ik er dan foto's van mogen ontvangen?
Met hartelijke dank en vriendelijke groet,
Pieter van Gulik

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Sep 2009, 21:10

Ik denk nu ook te weten waar het wit-geel-wit lint van komt. Dit lint werd vroeger bij de BM gebruikt:
http://i29.tinypic.com/2r219o6.jpg
http://i31.tinypic.com/qqog08.jpg
http://i26.tinypic.com/4g2bkh.jpg
http://i28.tinypic.com/9u2giq.jpg
http://i25.tinypic.com/2vv2fxc.jpg
De reden dat ik ze als link plaats is omdat ik het copyright niet beheer. De foto's komen uit een (oude?) advertentie van Ebay.
Dit exemplaar is uit de tijd van Paus Pius X die paus was. Dit pontificaat duurde van 1903 tot 1914.
Ik meen dat de medaille toen te koop stond voor 200 euro en dat hij niet weg is gegaan.
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Sep 2009, 21:10

Pieter, toevallig. Net de foto's uit de tijd van Pius X geplaatst :wink:
Wij zijn wel erg benieuwd naar de andere modellen, en dan met name ook de dozen als je die hebt.
Henk-Willem

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 08 Sep 2009, 21:15

Henk-Willem schreef:Ik denk nu ook te weten waar het wit-geel-wit lint van komt. Dit lint werd vroeger bij de BM gebruikt:

Daarbij zijn de kleuren geel en wit de kleuren van de Vaticaanse vlag, misschien dat dat ook een reden kan zijn voor de kleuren van het lint :wink:.

Maar zo gauw ik informatie heb van de (lees: mijn) pastoor laat ik het jullie weten.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Sep 2009, 21:18

Ralph Kolen schreef:Daarbij zijn de kleuren geel en wit de kleuren van de Vaticaanse vlag, misschien dat dat ook een reden kan zijn voor de kleuren van het lint :wink:.

Daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dan vraag ik me af waarom ze van wit-geel-wit in even grote banen zijn overgestapt op wit-geel in even grote banen.
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 08 Sep 2009, 22:25

@ Henk-Willem:

"Maar het wapen op de deksel van de BM ziet er niet zilver uit. Werden deze ook verguld of iets dergelijks?"

- Op mijn beeldscherm lijkt het wapen zilverkleurig; maar goudkleurig ligt meer in de rede, omdat alle pauselijke wapenschilden op de casettes die ik heb en heb gezien in goud zijn uitgevoerd

"Maar dan vraag ik me af waarom ze van wit-geel-wit in even grote banen zijn overgestapt op wit-geel in even grote banen."

- De BM medailles van het oude model (hangend aan het algemene pauselijk wapen, bestaande uit de gekruiste sleutels met tiara) hingen aan een wit-geel-wit lint. Blijkbaar is met de invoering van de nieuwe modellen voor zowel BM als PEeP ervoor gekozen de linten geel-wit, resp. wit-geel te laten zijn. Het oude model PEeP had een totaal ander lint, rood met twee witte banen doorsneden door geel. Voordien werden de geel-wit gekleurde linten voornamelijk gebruikt voor Pauselijke herdenkingsmedailles, zoals de speciale medailles voor de Heilige Jaren en medailles voor Trouwe Dienst.

Ik heb de info die ik in de loop van de tijd heb verzameld over pauselijke medailles gebundeld tot enkele artikelen. Vanwege de foto's zijn dit nogal 'zware' bestanden geworden, te zwaar voor mijn simpele pc-tje om te verzenden, maar geïnteresseerden wil ik wel een hard copy toesturen. Geef me per pb even je postadres.

pieter1012

Berichtdoor pieter1012 » 09 Sep 2009, 08:22

Henk-Willem,
de Bene Merenti medaille die op ebay stond is de civiele versie. De militaire versie die ik verzamel heeft de bekende pauselijke wapen (tiara met twee sleutels) als ophanging en is goudkleurig. Het werd o.a. uitgereikt aan verdienstelijke leden van de "Swiss Guard". Ik ben een digibeet en weet niet hoe je foto's op deze forum moet plaatsen. Wat ik wel kan is je een email sturen met de foto's als attach, als je mij je email adres stuurt.

Ed,
ik ben geïnteresseerd in je artikelen over Vaticaanse medailles, maar weet niet hoe ik je een PB moet sturen. Als je mij je email geeft, kan ik je mijn adres toemailen.

Met dank en groet,
Pieter (email; pietergulik[at]googlemail.com)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 09 Sep 2009, 10:34

Pieter, Ik zal je gelijk een mail sturen. Als ik de foto's heb ontvangen dan wil ik ze wel online plaatsen.
En ik heb even je mailadres veranderd. Zo is hij niet gevoelig voor spambots.
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 09 Sep 2009, 10:54

Zit er tegenwoordig ook nog verschil in militaire en civiele versies?
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Sep 2009, 18:20

Inmiddels heb ik de foto's van Pieter gehad:

Bene Merenti Pius XI:
Afbeelding

Bene Merenti Pius XII:
Afbeelding

Bene Merenti Johannes XIII:
Afbeelding

Bene Merenti Paulus VI:
Afbeelding

De achterkant:
Afbeelding

En de doos van de Bene Merenti medaille uit het pontificaat van Pius XII:
Afbeelding

Ik wil Pieter heel erg bedanken voor deze mooie foto's.
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Okt 2009, 18:19

Zie ook de OMSA medal database voor meer medailles:
http://www.omsa.org/photopost/showgallery.php?cat=648
Henk-Willem

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Okt 2009, 21:02

Mooie deelcollectie Henk-Willem!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Okt 2009, 07:29

Roel Rijks schreef:Mooie deelcollectie Henk-Willem!

Bedankt, maar de laatste foto's zijn geen stukken uit mijn eigen collectie. Deze zitten in de collectie van Pieter.
Ik ben slechts de trotse bezitter van de Bene Merenti uit de periode van Johannes Paulus de 1e met doos en een Pro Ecclesia et Pontifice met doos. Maar hopelijk volgen er binnenkort meer :wink:
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 17 Okt 2009, 20:51

Er staat weer een Bene Merenti op de Franse ebay (voor 250 euro: obj.nr. 390107252844). Dit keer eentje uit het pontificaat van Paus Pius XI. Zie hier voor de foto's:
http://i35.tinypic.com/beiikw.jpg
http://i38.tinypic.com/illzm0.jpg
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Nov 2009, 21:51

Een certificaat dat bij de Pro Ecclesia et Pontifice hoort:
Afbeelding

Als de verzending goed gaat, ben ik binnenkort de trotse bezitter van dit stuk.
Henk-Willem

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 15 Nov 2009, 13:14

Henk-Willem, ik heb dezelfde oorkonde van paus Paulus VI (gedateerd 22 november 1967) met de bijbehorende decoratie in doos
Afbeelding
Het wapenschild op de doos
Afbeelding
en de inhoud van de doos
Afbeelding

Wat is de datering van de door jou aangekochte oorkonde van Pius XII?

Voorts heb ik de onderstaande oorkonde van Johannes-Paulus II (gedateerd 11 augustus 1991), waarschijnlijk werd met de invoering van het nieuwe model ook een nieuwe (modernere)oorkonde opgemaakt.
Afbeelding

een slechte foto van nog enkele andere Pro Ecclesia's in hun dozen, ik moet nog eens betere foto's (laten) maken met een betere camera, die zal ik later wel eens tonen.
Afbeelding

Terug naar “Vaticaan”