Nieuwe versie "Handboek Onderscheidingen" van Defensie

Spraakverwarring

Nieuwe versie "Handboek Onderscheidingen" van Defensie

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Jul 2014, 17:01

Op 21 juli heeft Defensie een nieuwe versie van het Handboek Onderscheidingen op de internetsite gepubliceerd. Te vinden op deze link: http://www.defensie.nl/documenten/broch ... cheidingen

Zo te zien voornamelijk kleine en cosmetische wijzigingen (ander telefoonnr, vermelding van Elfstendkruisje, bijgewerkte draagvolgorde).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Re: Nieuwe versie "Handboek Onderscheidingen" van Defensie

Berichtdoor René » 28 Jul 2014, 10:41

Bijzonder dat er nu (in 2014) een nieuwe versie is uitgebracht, maar dat hierin oa de "Inhuldigingsmedaille 2013", het "Elfstedenkruisje" en de "Medaille bezoek in 2013 aan het Caribisch deel van het Koninkrijk" niet zijn opgenomen (m.u.v. opname in de draagvolgorde).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 29 Jul 2014, 20:49

René schreef:Bijzonder dat er nu (in 2014) een nieuwe versie is uitgebracht, maar dat hierin oa de "Inhuldigingsmedaille 2013", het "Elfstedenkruisje" en de "Medaille bezoek in 2013 aan het Caribisch deel van het Koninkrijk" niet zijn opgenomen (m.u.v. opname in de draagvolgorde).

Gemiste kans en nog slordig ook. Zo staat het kanthoofd "decoratiebeleid" evenals in de oude versie nog wel in de inhoudsopgave (doch zonder paginanummer), maar niet meer in de romp van de tekst. Daarbij opgemerkt dat de oude versie ook slechts de aanduiding "tekst volgt" bevatte. Men heeft dus echt het oude Word-document genomen en daarin geknipt en geplakt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 26 Aug 2014, 09:04

In de toelichting op het Besluit houdende wijziging van het Besluit Kosovo-medaille (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-24035.html staat een interessante opmerking opgenomen mbt de uitgangspunten van het Defensie Decoratiebeleid.

Als uitgangspunten worden genoemd:
- niet dubbel decoreren, dus geen onderscheiding voor een verdienste waarvoor reeds een andere onderscheiding kan worden verkregen;
- soberheid van het decoratiestelsel, dat wil zeggen niet teveel onderscheidingen.

Deze specifieke invulling van het begrip 'soberheid' ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Dit suggereert mijns inziens dat wanneer er een specifieke reden ontstaat voor het toekennen van een nieuwe onderscheiding, niet deze specifieke reden, maar de vraag of het niet een 'onderscheiding teveel is' die bepaalt of er ook daadwerkelijk een onderscheiding voor wordt ingesteld.
Anders gezegd: niet de prestatie, maar de wens voor weinig onderscheidingen is leidend in het Defensie Decoratiestelsel.

Een ontwikkeling die mij persoonlijk niet kan bekoren.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Aug 2014, 17:40

Dat zal wellicht zijn ingegeven door de gedachte dat de HVO steeds meer een soort algemene "medaille voor operationele inzet" aan het worden is, e.e.a. ligt ook in de lijn van de besluiten van de afgelopen tijd om de medaille bijvoorbeeld ook voor de anti-piraterijmissies, VPD's en missies waaraan geen militairen deelnemen toe te kennen. Het vermoeden op dit forum was al dat dit "staand beleid" was, maar het is wel opvallend dat dit nu ook met zoveel woorden uitgesproken te zien.

RbP

Berichtdoor RbP » 26 Aug 2014, 19:45

Voor ik mijn commentaar geef, toch eerst even een positief puntje over het besluit. Ik ben het er op zich wel mee eens dat men de mogelijkheid van toekenning van de Kosovomedaille beëindigd als de militair voor diezelfde deelname tevens in aanmerking komt voor de HVO. Dan is er mijns inziens inderdaad sprake van (de mogelijkheid van) dubbel decoreren. Had wat mij betreft veel eerder moeten gebeuren en is wellicht ook niet meer dan een administratieve afdoening, aangezien deelname aan betreffende nog lopende operatie de afgelopen jaren volgens mij ook niet heeft geleid tot voordracht tot toekenning van de Kosovomedaille (kan dus nog wel tot eind dit jaar en geen van beide Besluiten verbiedt dubbel decoreren :))

Dan mijn commentaar:

Toelichting Wijzigingsbesluit Kosovomedaille schreef:- soberheid van het decoratiestelsel, dat wil zeggen niet teveel onderscheidingen.

Ben wel heel erg benieuwd wat defensie als "te veel onderscheidingen" ziet. Na de beëindiging van de mogelijkheid tot toekenning van de Kosovomedaille blijven er volgens mij nog maar drie onderscheidingen over voor operationele inzet (afgezien van de HHR): KRV, HVO en krijgsmachtdeelmedailles. Van de eerste heeft men laten zien dat men die sowieso niet meer wil toekennen. De laatste worden eigenlijk niet (meer) toegekend voor operationele inzet en dus blijft praktisch alleen de HVO over: wel één hele medaille om het onderscheid aan te geven tussen de verschillende soorten operationele inzet; van een civiele missie in wederopbouwgebied, tot frontinzet in een gewapend conflict.

Ofwel "niet te veel onderscheidingen" betekent eigenlijk "iedereen over één kam scheren waar mogelijk, uitzonderingen maken (anders onderscheiden) waar men niet anders kan".
Vraag me af of dit nieuwe decoratiebeleid ook met alle stakeholders is overlegd voordat men het heeft "vastgesteld".

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

René

Berichtdoor René » 26 Aug 2014, 23:16

Zoals blijkt uit de toelichting op het besluit (https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 24035.html) betreft het hier de zienswijze van het Permanent Overlegorgaan Decoratiebeleid, i.c. de zienswijze van (uitsluitend) Defensie.
Mij is bekend dat in ieder geval de militaire vakbonden, in tegenstelling tot de eerdere evaluatie van het decoratiebeleid in 2001 (Commissie 'van Dam'), hier niet in zijn gekend.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Aug 2014, 04:20

Dan ga ik er zomaar van uit dat de militaire vakbonden daar iets van gaan vinden. Het is overigens wel een trend, per 1 jan van dit jaar is men ook al gestopt met het toekennen van de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid aan reservisten en daarnaast hadden we hier op het forum al een trend gezien in het versoberen van missie-specifieke gespen voor de HVO naar meer algemene gespen (bv. "NAVO-operaties", "VN-operaties").

Ben Benieuwd

Berichtdoor Ben Benieuwd » 30 Aug 2014, 16:00

Dus als ik het goed begrijp, leidt de wil tot 'versoberen' (niet te veel onderscheidingen) er toe dat er minder snel batons (modeldecoraties) bijkomen / toegekend worden, maar dat het pak verder wel volledig volgehangen kan worden met allerlei andere metaaltjes? Valt die wildgroei van vaardigheidsspeldjes van de laatste jaren niet onder decoratiebeleid? (ik heb het nu nadrukkelijk niet over het gevechtsinsigne)

Bezie een militair in DT van afstand en vraag je af wat meer opvalt. Twee batons meer of twee speldjes meer? (mocht het aantal speldjes overigens ooit ingeperkt worden, dan wel graag een uitzondering voor de kerstperiode :D)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Aug 2014, 18:19

Ben Benieuwd schreef:Bezie een militair in DT van afstand en vraag je af wat meer opvalt. Twee batons meer of twee speldjes meer? (mocht het aantal speldjes overigens ooit ingeperkt worden, dan wel graag een uitzondering voor de kerstperiode :D)
Het aantal vaardigheidsemblemen is ook ingeperkt, in ieder geval wel bij de KL. 2 op de rechter borstzak en 2 op de linker borstzak. Zie VS 2-1593, hoofdstuk 9.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 11 Sep 2014, 21:17

RbP schreef:Ben wel heel erg benieuwd wat defensie als "te veel onderscheidingen" ziet. Na de beëindiging van de mogelijkheid tot toekenning van de Kosovomedaille blijven er volgens mij nog maar drie onderscheidingen over voor operationele inzet (afgezien van de HHR): KRV, HVO en krijgsmachtdeelmedailles. Van de eerste heeft men laten zien dat men die sowieso niet meer wil toekennen. De laatste worden eigenlijk niet (meer) toegekend voor operationele inzet en dus blijft praktisch alleen de HVO over: wel één hele medaille om het onderscheid aan te geven tussen de verschillende soorten operationele inzet; van een civiele missie in wederopbouwgebied, tot frontinzet in een gewapend conflict.

Ofwel "niet te veel onderscheidingen" betekent eigenlijk "iedereen over één kam scheren waar mogelijk, uitzonderingen maken (anders onderscheiden) waar men niet anders kan".
Vraag me af of dit nieuwe decoratiebeleid ook met alle stakeholders is overlegd voordat men het heeft "vastgesteld".

Rob

Hmmm, versobering..... Dus slechts drie medailles voor operationele inzet en wel vijf medailles voor sportieve prestaties (4daagse, 11steden, NSF, Vijfkamp en TMPT).
Dan snap ik het :?

Terug naar “Literatuur”